דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מרכזי לימודי מדעים (תש"ע)

מרכזת הפורום

ד"ר שרה פאר
אורנים – המכללה האקדמית לחינוך, התנועה הקיבוצית

חברי הפורום

ד"ר דוד אילוז | תלפיות – המכללה האקדמית לחינוך חולון
ד"ר עיסא אלפחל | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי באר שבע
ד"ר יעקב גרוס | אחוה – המכללה האקדמית לחינוך
ד"ר אהרון דותן | המכללה האקדמית בית ברל
ד"ר מוחמד דראושה | המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל – חיפה
ד"ר יוכבד יורקובסקי | המכללה האקדמית לחינוך גורדון חיפה
ד"ר טאהא מסאלחה | המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל – חיפה
עדינה סגל | מכללת בית רבקה
ד"ר שרון צ'כובר | סמינר הקיבוצים – המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות
ד"ר נח רוטרי | מכללת לוינסקי לחינוך
ד"ר יוסף ראובני | מכללת ליפשיץ – המכללה האקדמית הדתית לחינוך ע"ש רא"מ ליפשיץ; מכללה ירושלים

רציונל

פורום מרכזי מדעים משמש מסגרת לליבון בעיות ולדיון בנושאים מגוונים: תוכני ההוראה במדעים והיקפם, אסטרטגיות בהוראת המדעים במכללות, דידקטיקה של הוראת המדעים, אימוני ההוראה במערכת החינוך, דרכים לגיוס סטודנטים ולימוד מהצלחות עמיתים. הפורום משמש גם מסגרת למפגשים הן עם נציגי משרד החינוך האחראים על תחומי המדעים לעדכון ודיון משותף, והן עם חוקרים בהוראת המדעים ומפתחי חומרי לימוד.

מטרות

  • קידום ההכשרה בהוראת המדעים על כל מרכיביה: תוכני הוראת תחומי הדעת, אסטרטגיות הוראה ולמידה חוץ-כיתתית;
  • הרחבת הקשר עם הפיקוח על הוראת המדעים במשרד החינוך לשם הגברת המעורבות של הפורום בהחלטות הנוגעות להוראת המדעים בכל הגילים;
  • יצירת מסגרת להתייעצות בנושאים הקשורים לניהול והובלת החוג;
  • יצירת מסגרת להתעדכנות במחקר בהוראת המדעים.

יעדים שהוצבו לשנה"ל תש"ע

  • תכנון כנס בהוראת המדעים בכל הגילים לסטודנטים, למרצים ולאנשי חינוך;
  • מפגש עם נציגי הפיקוח על הוראת המדעים לדיון בנושאים: תכנית הלימודים, משאבי למידה במדעים לבית הספר ומגמות ותכניות לעתיד;
  • מחקרים חדשים בהוראת המדעים;
  • כלים לניהול החוג;
  • למידה פעילה במדעים;
  • למידה באמצעות פרויקטים.

סיכום פעילות לשנה"ל תש"ע

א. תכנון כנס "הוראת המדעים - אתגרי החינוך ומה שביניהם" (שם זמני) - הכנס יתקיים במכון מופ"ת ויידונו בו סוגיות שעניינן מדיניות – מחקר ופרקטיקה.
קהל היעד:
  • אנשי סגל במכללות להכשרת מורים בכלל ובהוראת המדעים בפרט;
  • אנשי סגל במחלקות למדעים במכונים ובאוניברסיטאות;
  • בעלי תפקידים בהוראת המדעים במשרד החינוך – גננות, מורות, מנהלי מחוזות, מפמ"ר/ית, מפקחים ועוד;
  • סטודנטים להוראת המדעים (שנה ג', ד' ותואר שני).

ב. השתתפות במפגשים להצגת אסטרטגיות להוראת מדעים בדרכים ייחודיות:
  • ד"ר טאהא מסאלחה הציג את הנושא "המקל כזרז לחשיבה יצירתית רב-כיוונית ומדעית", דרך ייחודית לעורר חשיבה וסקרנות בהוראת המדעים בשילוב דיון והתנסות אישית.
  • ד"ר טאהא מסאלחה הציג את הנושא "לשחק עם השמש". בסדנה למדו חברי הפורום להכיר תופעות טבע מחזוריות המתרחשות מול עיניהם. כמו כן, חברי הפורום הביטו אל השמש מקרוב, תוך כדי הסתכלות לתוכה בעזרת משקפיים מיוחדים ועזרים נוספים.

ג. אירוח חוקרת בהוראת המדעים - ד"ר רות נוביק מאוניברסיטת תל-אביב הציגה מחקרים חדשים בהוראת מדעים בגיל הרך המעידים שילדים צעירים יודעים יותר, לומדים יותר, מדמיינים יותר וחווים חוויות הרבה יותר ממה שחשבנו בעבר. התינוקות והילדים דומים לחוקרים, כלומר הם יודעים תאוריות, בוחנים השערות, מחפשים הסברים, עורכים ניסויים ומשנים את מה שהם יודעים לאור ראיות חדשות. תקופת הינקות והילדות הצעירה היא תקופת פיתוח הקשרים העצביים במוח, ותפקיד המבוגרים הוא אפוא לאפשר לילדים לעשות, להקשיב לתשובותיהם, לתווך ולדבר אתם בשפה המדעית. ד"ר נוביק הציגה גם את סדרת הספרים - הספרייה של מבט לגן, סדרה החוצה דיסציפלינות ומוצאת חשיבות בשילוב מדע וטכנולוגיה בתרבות הגן. בסדרת הספרים מודגש נושא השפה, הנושאת תפקיד חשוב בתהליכי למידה ובשינוי והבניה של תאוריה כמו במדע.

ד. השתתפות במפגשים שהוקדשו לפעילויות ההנערכות במכון מופ"ת:
  • ד"ר שרה פאר, חברת מערכת קיוונים אקדמיים, הציגה את כתב העת היוצא לאור במכון מופ"ת – קיוונים אקדמיים הוא כתב עת רב-תחומי הפתוח לעיון ברשת. קיוונים אקדמיים מציג דרך חדשה ורעננה לפרסום מאמרים אקדמיים, תוך כדי שימוש בכלים דיגיטליים מתקדמים. הוא משמש במה לדיונים רבי-משתתפים במשמעויות, בהשלכות וביישומים של המחקרים המוצגים בו. כתב העת פתוח למאמרים בכל תחומי הדעת שיש להם זיקה לתאוריה, למחקר יישומי ולהערכה בהכשרת מורים. המאמרים המתפרסמים בקיוונים אקדמיים עוברים תהליך שיפוט חיצוני של קוראים מומחים. עריכתו של המאמר, עיבודו והבאתו להצגה מקוונת, מבוצעים במערכת. לעיון ראו:
    http://www.mofet.macam.ac.il/ktiva/kivunim/Pages/default.aspx
  • ד"ר שרה פאר, מרכזת צוות החשיבה חינוך לקיימות, הציגה את הפעילות המתבצעת בצוות החשיבה. הפעילות כוללת החלפת מידע בנושא פעילויות בחינוך סביבתי וחינוך לקיימות הנערכות במכללות ובמסגרות אחרות; תכנון קורסים וסדנאות למורי מורים; בניית סקר להעברה במכללות; קביעת קווים מנחים לפרסום כתבות על חינוך לקיימות בהכשרת מורים בביטאון מכון מופ"ת.

פעילויות מיוחדות

חברי הפורום ערכו במהלך השנה שני סיורים שעסקו בחינוך סביבתי ובחינוך לקיימות, נושאים שהם על סדר היום במערכת החינוך ושמן הראוי שכל סטודנט להוראה ייחשף אליהם:
א. סיור במרכז לחינוך סביבתי בפארק אריאל שרון (חירייה) – במהלך הסיור צפו חברי הפורום במיצגים מחומרים שנעשה בהם שימוש חוזר ומחומרים ממוחזרים. הם למדו על פעילות פארק המחזור, צפו בפעילות הפרדת פסולת במפעל חץ אקולוגיה, שמעו הסברים על תהליכי ההפרדה ולמדו על פעילות האגנים הירוקים. כמו כן ביקרו חברי הפורום בהר ויקבלו הסבר על הפעילות הנוכחית בו כמו גם על התכניות העתידיות. הסיור חשף אתר ללימוד ולהוראת דרכים לטיפול בפסולת, נושא בעל חשיבות בחינוך סביבתי.
ב. ד"ר אהרון דותן מהמכללה האקדמית בית ברל הדריך במדרון יפו וחשף בפני חברי הפורום את פרויקט השיקום והמחזור הגדול ביותר של אתר פסולת בניין שנעשה עד כה בישראל. על מלאכת השיקום ממונה עיריית תל-אביב. פסולת הבניין פונתה והוקם פארק חופי הכולל טיילת, רחבות תצפית, אזורי גינון ומדשאות, אזורי פעילות ספורט ונופש, שבילי אופניים ושבילי הליכה. ייחודיותו של הפרויקט היא בשיתוף הציבור בתכנונו.

תוצר

נייר עמדה: "על הוראת המדעים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים" (מצ"ב) - במסמך מודגשים הנקודות הבאות: חשיבות הוראת המדעים בכל הגילים, היתרונות של המכללות להוראה בהכשרת מורים למדעים; חשיבות שילוב פעילות מעבדתית ולמידה חוץ-כיתתית; חשיבות ההתנסות בשדה; התנגדות למסלול הכשרה מהיר; הבעיה של רתיעה ממדעים; הצגת היקף התחומים הרב הנלמד במדעים – מקצוע מולטי-דיסציפלינארי; המחסור בסטודנטים להוראת המדעים ודרכים לתמרוץ סטודנטים לבחור בהוראת התחום; וחשיבות שיבוץ מורים מקצועיים למדעים בבתי הספר היסודי כבר מכיתה ג'.

תכנית כללית לשנה"ל תשע"א

  • מפגש עם נציגי הפיקוח על הוראת המדעים – תכנית הלימודים, משאבי למידה במדעים לבית הספר ומגמות ותכניות לעתיד;
  • ביקור בבית בטבע – מרכז לחינוך סביבתי וקהילתי לגיל הרך בתל-אביב;
  • סיור בנושאי טבע, חקלאות ופיתוחים מדעיים טכנולוגיים עם פורום מרכזי לימודי הטיול המשולב;
  • התעדכנות במחקרים חדשים בהוראת המדעים;
  • למידה באמצעות פרויקטים;
  • המשך תכנון כנס הוראת המדעים.