דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מרכזי לימודי אנגלית למתמחים (תש"ע)

מרכזות

ד"ר רוידה אבו ראס
המכללה האקדמית בית ברל

חברי הפורום

דרור אבנר-דוד | הקמפוס האקדמי אחוה
ד"ר מירי באום | המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון
דבורה ורדיגר | תלפיות – המכללה האקדמית לחינוך
ד"ר אמי זיטר | מכללה ירושלים
אורלי חיים | המכללה האקדמית בית ברל
עליזה יהב | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
ד"ר דורון נרקיס | המכללה האקדמית בית ברל
ד"ר טליה רובוביץ-מן | חמדת הדרום – מכללה אקדמית לחינוך, יהדות והוראת המדעים
ד"ר רינה ריינר | תלפיות – המכללה האקדמית לחינוך

רציונל

הפורום מהווה מקום מפגש לרכזי חוגי אנגלית במכללות להכשרת מורים או לנציגים מטעמם כדי לדון בעניינים הנוגעים בהוראת אנגלית כשפה זרה ובהכשרת פרחי הוראה בתחום זה.

מטרות

  • קידום רמת הלימודים בחוגים ובמסלולים ללימודי אנגלית במכללות להכשרת מורים בארץ;
  • הידוק שיתוף הפעולה בין החוגים לאנגלית במכללות בארץ;
  • קידום קשרים עם גופים מקצועיים כמו משרד החינוך, ETAI, הפורום לכתיבה אקדמית ופורום מרכזי לימודי אנגלית למטרות אקדמיות;
  • הפריה הדדית ולימוד מניסיונותיהם של חוגי אנגלית שונים הקיימים במכללות בארץ.

יעדים שהוצבו לשנה"ל תש"ע

  • עריכת יום עיון;
  • הידוק קשרים עם המועצה הבריטית ועם השגרירות האמריקאית;
  • הזמנת מרצים אורחים מטעמם.

סיכום פעילות לשנה"ל תש"ע

 

חברי הפורום התכנסו מדי בחודש כדי לדון בנושאים רלוונטיים לחוגי האנגלית במכללות להכשרת מורים בארץ. הנושאים כללו דיווחים על התכניות הקיימות במכללות, על בעיות, על אתגרים ועל דילמות, כגון דילמות שעלו בעקבות הניסיון לקבוע קריטריונים לקבלת חריגים (למשל מועמדים דוברי אנגלית בעלי ציון נמוך באחד ממרכיבי מבחן הפסיכומטרי). במסגרת זו עלה הרעיון להמליץ למכללות להשתתף במימון קורסים בפסיכומטרי למועמדים פוטנציאליים בהתניה של לימוד באותן המכללות.

 

הזמנת מרצים אורחים הייתה השנה חלק מסדר היום של הפורום: גב' ניקולה קראוון מהמועצה הבריטית וגב' נאווה הורוביץ. ניקולה הציגה בפני המשתתפים את כל השירותים - כמו סדנאות, קורסים ופעילויות שנתמכות על ידי המשרד בתל אביב - לקידום הוראת אנגלית במדינת ישראל. כמו כן היא דנה במיזם אזורי שצפוי לכלול מדינות ממזרח התיכון כמו תורכיה וישראל בעתיד הקרוב; גב' נאווה הורוביץ, מי שעמדה בראש החוג לאנגלית במכללת תלפיות במשך שנים רבות, סיפרה על יוזמתה להפוך את סיור הלימודים ללונדון למסורת, הסיור נערך בליווי סטודנטיות חרדיות צעירות. היא שיתפה בניסיון שלה בהכנות לקראת הסיור והיא הדגישה שמטרת סיור זה היא לא רק לחשוף את המשתתפות לתרבות הבריטית, אלא גם להעצים אותן ברמה האישית.

 

שתי הרצאות נוספות לא יצאו אל הפועל מטעמים טכניים: גב' ריסה לווי ממחלקת התרבות בשגרירות האמריקנית הייתה אמורה להעביר הרצאה על השירותים הניתנים במחלקת התרבות של השגרירות לקידום הוראת אנגלית במדינת ישראל; וד"ר דיבי ליפציץ, שהובילה את הפורום למשך כמה שנים, תכננה לדון בתכנית הלימודים החדשה בספרות וב- HOTS (Higher Order Thinking Skills).
 

 

פעילות מיוחדת

עריכת יום עיון משותף לשני הפורומים - פורום מרכזי לימודי אנגלית למתמחים במכללות להכשרת מורים ופורום מרכזי לימודי אנגלית למטרות אקדמיות - בנושא שילוב טכנולוגיה בהוראת אנגלית בעבר ובהווה - היום הוקדש לזכרה של שילה ביין, שהובילה כמה תכניות וסדרות להוראת אנגלית בטלוויזיה החינוכית בשנות השבעים והשמונים. במסגרת יום העיון הוזמנה גב' דבורה בן מאיר, עמיתה ותיקה של המנוחה כדי לתאר את העבודה המקצועית שלה. מרגריט פורת, מרצה בחוג לאנגלית במכללה האקדמית בית ברל ואחיינית של שילה ביין, דיברה על הפן האישי של דודתה.
ד"ר שרה שרייר, מרצה וראש המרכז הטכנולוגי בסמינר הקיבוצים, העבירה הרצאה על סביבה וכלים מתוקשבים (Online tools and Online Environments in EFL Teaching and Learning). ההרצאה של ד"ר אחמד עאמר, שנחשב חלוץ בשילוב המחשב בהוראת אנגלית במגזר הערבי, התמקדה בהצגת מגוון של תכניות והתחברות לתכניות כקבוצות לימוד כמו ההתחברות לפייסבוק (EFL and Social Networking).

תכנית כללית לשנה"ל תש"ע

  • הקדשת עיקר הדיונים למיומנות בשפה ולהערכתה. לשם כך תתקיים סדנה (במפגש בדצמבר) בהשתתפות מורים המומחים למיומנות בעל פה ובכתב במכללות להכשרת מורים. הסדנה תשמש כמסגרת הכנה לקראת יום העיון.
  • הזמנת מומחים בין-לאומיים בתחום דרך המועצה הבריטית והשגרירות האמריקנית. אם הדבר לא יתאפשר ייערכו במקום זאת ועידות וידאו עם מומחה מחו"ל (הוועידות יימשכו 45 דקות, ו-15 דקות יוקדשו לשאלות).
  • הזמנת מומחים מקומיים בתחום.
  • הזמנת מרצים אורחים, כלומר מומחים בתחום הוראת האנגלית הבאים מגופים מקצועיים שונים.
  • גיבוש נייר עמדה (לאחר יום העיון) בנושא מיומנות בשפה ותוכן.