דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
​כנס



פדגוגיה מתבוננת: רוח, מודעות וקסם בחינוך

יום שלישי, י"א בניסן תשע"ח, 27 במרץ 2018, בשעות 15:00-9:00

על הכנס:

“פדגוגיה מתבוננת״ (Contemplative Education) היא שם כולל לגישות חינוך, הוראה ולמידה שמפנות את המבט לנפש האדם ולרוחו, וכן לזיקתו העמוקה לחיים, לבני אדם אחרים ולעולם. פדגוגיה מתבוננת נובעת מתפיסה הומניסטית של טבע האדם ומטרות החינוך. היאשמה דגש על קידום ההתפתחות האישית ומימוש הפוטנציאל האנושי הגבוה, הן בקרב תלמידים הן בקרב אנשי החינוך המלמדים אותם. הפדגוגיה המתבוננת (כמו המונח “פדגוגיה ביקורתית״) באה לבטא קודם כול תפיסת עולם, ולאו דווקא אופני הוראה כאלו או אחרים. מהצד הפדגוגי היא משלבת אמצעי הוראה ולמידה מגוונים כגון מיינדפולנס, מעגלי קשב ושיח, התבוננות פנימית, עיסוק בשאלות האדם, בירור משמעות החיים, חוויות של פליאה, התעלות והתרוממות רוח, גישות מדיטציה, הכרת הטוב, תנועה מודעתויוגה, יצירתיות ויצירה, מפגש עם הטבע ועוד. פדגוגיות ועשייה חינוכית שמבטאות גישה זו נעשות יותר ויותר נפוצות ומשמעותיות בשדה החינוך בישראל ובעולם, וכבר מיושמות בארץ בכמה מכללות להכשרת מורים, בפקולטות ובבתי ספר לחינוך, ובמסגרות חינוךמגוונות לילדים ולנוער.

מטרות הכנס

  • הצגת תחום הפדגוגיה המתבוננת בהיבטים מחקריים והמשגתיים;
  • חשיפה וסקירה של מגוון דוגמאות מהעשייה העיקרית בתחום בארץ;
  • הזמנה להתנסות בשיטות שונות של פדגוגיה מתבוננת;
  • יצירת מפגש בין העוסקים בתחום ובין המתעניינים באפשרויות הטמונות בו;
  • קידום מרחב עיוני והתנסותי של “קהילה מתנסה״ (Community of Practice) בפדגוגיה מתבוננת בישראל.

קול קורא להגשת הצעות לכנס