דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​​הפורום הבין-לאומי המתוק​​שב למורים לעברית כשפה נוספת


לפני הכול

מורים לעברית ברחבי העולם נתקלים בבעיות מסוגים שונים, חלקן קשורות לאופן שבו מערכות וארגונים, ברמות שונות, מתייחסים אליהם ואחרות נובעות מהמקצוע עצמו.​

דוח מחקר שערך פרץ רודמן (2003) בנושא: "הוראת עברית מודרנית בקהילות יהודיות ברחבי העולם"  מלמד כי אין מוסד או תנועה מרכזית בתפוצות, מקרב אלה שמקדמים יהדות ויהודים, ששמו לעצמם למטרה מרכזית לקדם את הוראת השפה העברית. לפי ממצאי מחקר זה רוב מורי העברית אינם עוברים הכשרה ראויה, ואין כמעט תכניות אקדמיות להכשרת מורים להוראת עברית כשפה נוספת.

ועוד...

נמצא כי רוב המורים הם בני 55 ויותר והמקצוע סובל מחוסר יציבות. מורי העברית מלינים על כך שאין כמעט השתלמויות בתחום ואין מסגרות תומכות ומלוות שבהן הם יכולים להציג את הישגיהם, להחליף ולשתף ידע, ועוד. 

מאז שנכתב הדוח נעשו ניסיונות אחדים לטפל בחלק מהבעיות שהוצגו בו. אחד מהפרויקטים האלה הוא האקדמיה ​​​​המקוונת של מכון מופ"ת, שתכנית הדגל שלה היא "התמחות בהוראת עברית כשפה נוספת", ומטרתה לסייע בפתרון הבעיה של הכשרת המורים לעברית ברחבי העולם. במפגשים המקוונים שהתקיימו במסגרת זו שב ועלה הצורך העמוק של מורים לעברית במסגרת תומכת שבה הם יכולים לקיים קשר אמתי עם עמיתים ועם מומחים בתחום. מסגרת שתיתן מענה, אף כי חלקי ומוגבל במידה מסוימת, לצרכים המקצועיים של חבריה.

מכאן צמח הרעיון להקים את הפורום הבין-לאומי המתוקשב למורים לעברית כשפה נוספת.​


אז למה פורום?

במדור "שיחות חופשיות" של אתר הפורום נתקבלה פנייה ממורה צעירה ממדריד: "שלום, אני מלמדת עברית בבית הספר הבין-לאומי במדריד. השנה, לראשונה, אתחיל ללמד ולהכין תלמידים לבגרות הבין-לאומית בעברית, שפה וספרות, ומאחר שזו לי הפעם הראשונה אני די לחוצה. אשמח אם יש ביניכם מורים שיוכלו לעזור לי ברעיונות, בעצות ובחומרים".

האתר הוצף בתגובות רבות. החברים שלחו למורה המתחילה חומרי לימוד רבים והיא נדהמה  וכתבה: "איך לא ידעתי עליכם קודם? עשיתם לי את היום, את השבוע, וייתכן מאוד שגם את השנתיים הבאות. אני ממש נרגשת מהתשובות המהירות, החמות ומלאות הרצון לעזור. באמת, איזו תחושה טובה!!! פתאום אני מרגישה פחות לבד מול תכנית חדשה ולא מוכרת. שוב תודה מכל הלב".

מאות מורים לעברית מישראל ומרחבי העולם פעילים כיום בפורום. הם נעזרים, מתייעצים ואף תורמים מניסיונם ומחומרי הלימוד האישיים שלהם לחברים אחרים. הפורום הפך לבית חם עבור המורים, ונרקמות בו לא אחת חברויות אישיות.

קהל יעד ומטרות​​

מטרת הפורום היא לשמש מסגרת משותפת למורים לעברית מכל העולם ולתת מענה לצרכים כגון:

  • בירור סוגיות מרכזיות בהוראת עברית;
  • הפצת מידע באשר לסוגיות שלעיל ועדכון מורים באשר לחידושים בתחום;
  • התייעצות מקצועית עם עמיתים לתחום ועם מומחים בתחום; 
  • תמיכה ביוזמות דידקטיות ופדגוגיות בתחום.​

​​​​Content

על אודות מנהלת הפורום:​

רחל נפרסטק
 ​
מלמדת עברית כשפה שנייה באוניברסיטת בר-אילן משנת 1992. הנחתה קורסים ל"הוראת עברית" למורים ישראלים ואחרים מטעם משרד החינוך הישראלי ואולפן עקיבא.
שימשה כרכזת הקורסים בתכנית "הוראת עברית כשפה שנייה" באוניברסיטת בר-אילן בשנים 1999-1998. 
חברת סגל בכירה בתכנית "הוראת עברית כשפה נוספת" במסגרת האקדמיה המקוונת של מכון מופ"ת.