דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​סמינר מקוון שלישי בתחום הוראת העברית כשפה נוספת - ינואר 2018​​​​​​​

מפגש 1: ה​רצאה

מערכת הפועל ומערכת השם: מסורת ושינוי בדקדוק ובהוראתו בעברית כשפה נוספת​​
מרצה: ד"ר רחל רוזנר​
 

תקציר:
ההרצאה הבחינה בין הפן הבלשני ובין הפן הפדגוגי; היא דנה במהות התוכן הדקדוקי, בדרך הוראתו ובדירוגו בהתאם למטרות ולקהל היעד; בסוגיית יחסי הגזירה והנטייה (בקשרי הדקדוק והמילון); במרכזיותו של הפועל הן במערכת הדקדוק המסורתית הן בדקדוק הפדגוגי; בדרכי גזירה של שורשים להרחבת אוצר הפעלים בעברית; בדרך המסורתית להוראת הגזרות והבניינים לעומת דרך הוראתן לדוברי שפה נוספת בימינו ובשיקולים העומדים בבסיסה; במשותף לבנייני הפועל ולמשקלי השם ובהבדל בין ההוראה המכוּונת של מערכת הפועל להוראה המזדמנת לרוב והשיטתית פחות של מערכת השם; בחידוש שבתצורת השם הקווית לעומת תצורת השם המסורגת, המסורתית; בשימוש בתצורת מילים לועזיות בעברית כגשר בין ידיעת שפת המוצא להוראת שפת היעד. כל נושאי ההרצאה לֻוּוּ בדוגמאות.

על המרצה:​
ד"ר רחל רוזנר הייתה מרצה בכירה במחלקה להכשרת מורים באוניברסיטה העברית בירושלים ובחוג ללשון העברית במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין; הייתה שותפה בתכנון ובפיתוח תוכניות לימודים בלשון עברית ובהבנה והבעה במשרד החינוך; חיבור הדוקטור שלה בדק את השפעת המחקר הלשוני על ספרי הלימוד בלשון עברית בתחום תורת הצורות מקום המדינה ועד תשס"ג; פרסמה וממשיכה לפרסם מחקרים רבים בכתבי עת מדעיים ופדגוגיים הדנים בתחומים שונים של הלשון העברית והוראתה.