דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​​​​​​​​​​​​​​​סמינר מקוון שלישי בתחום הוראת העברית כשפה נוספת - ינואר 2018​​​

מפגש 4: סדנה

ללמד עם כדי להרגיש בלי – הוראת דקדוק כאמצעי לרכישת העברית
מרצה: גוני טישלר-ון-דורניק​
 

תקציר:
כפי שנכתב בטקסט הוותיק "שפה כגוף חי" (בהר ומשלר, 1984), שפה אינה אוסף של מילים; אילו הייתה אוסף מילים היה האולפן מיותר – אפשר היה לתת לכל סטודנט מילון ולחסוך כסף רב. כדי שהלומד ישלוט בשפה ויהפוך ל"בן בית" בה הוא מוכרח להשתלט על הבסיס הדקדוקי. הדקדוק קשה יותר ללימוד עצמי, ויש להקנות אותו בהדרגתיות ובשיטתיות. 
בסדנה הראנו מהו חלקו של הדקדוק בהוראת העברית כשפה זרה. הדגמנו הקניה של נושאים תחביריים ומורפולוגיים ברמת המתחילים וברמת הביניים. עסקנו בשלבי ההוראה, בדרכים שונות ובאמצעים מגוונים להקנות נושאים אלה, החל בעיסוק בנושא הדקדוקי עצמו וכלה בשימוש הטבעי במבנה שנלמד. 

על המרצה:​

גוני טישלר-ון-דורניק הינה מורה בכירה בבית הספר לתלמידי חו"ל באוניברסיטה העברית בירושלים זה כשלושים שנה. בעלת תואר בוגר בהיסטוריה ובפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר מוסמך בלשון עברית - אף הוא מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
במסגרת עבודתה בבית הספר לתלמידי חו"ל ריכזה תוכניות רבות. בין היתר ניהלה את אולפן הקיץ, ריכזה את לימודי העברית בתוכנית החד-שנתית ואת הלימודים בתוכנית ללימודים מתקדמים. לימדה שנים רבות במרכז להכשרת מורים של היחידה לעברית וניהלה את קורס ההכשרה המזורז.
כתבה עם גרשון לנצברג את בחינת המיון של היחידה להוראת העברית, והשתתפה בכתיבת תוכניות לימוד רבות.
כתבה ועדיין כותבת ספרי לימוד (חלקם בעבודה עצמאית וחלקם בשיתוף עם מורות אחרות ביחידה לעברית) בתחומי ההוראה השונים: פועל, תחביר, טקסטים ומדריכים למורה, ולאחרונה גם תוכניות תקשוב.