דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

 

הפורום הבין-לאומי למורים לעברית כשפה נוספת | מרכזת רחל נפרסטק

תחרות כתיבה ללומדי עברית כשפה נוספת "לבחור באור"

בחסות אגודת הסופרים העברים

תחרות הכתיבה לשנת תשע"ט הגיעה לסיומה, ואנו נרגשים מאוד. לתחרות הוגשו 165 יצירות שעמדו בדרישות התחרות וסווגו לפי שלוש קבוצות גיל (הגיל הרך –כיתות גן עד כיתה ג'; בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים; בתי ספר תיכון, אוניברסיטאות ומבוגרים) ובתוכן לפי שלוש קטגוריות (עברית ברמת מתחילים; עברית ברמת ביניים; עברית ברמת מתקדמים).
היצירות הגיעו לתחרות ממגוון ארצות: אוסטריה, אוקראינה, ארגנטינה,  ארה"ב, דנמרק, הונג קונג, יפן, ישראל, מקסיקו, צרפת, קוריאה הדרומית, קנדה, רוסיה.

בצוות השופטות ישבו:

  • ד"ר אסי שרון – ראש הוצאת אסיף ומרכז הכתיבה והעריכה של אסיף, וראש המרכז לאוריינות אקדמית במכללת לוינסקי לחינוך.

  • רחל לרנר מור – מומחית בהוראת העברית כשפה נוספת, מפתחת חומרי לימוד, מתרגמת, מורה ומנחת מורים.

  • דנה פלג – משוררת, סופרת, עיתונאית, עורכת ומתרגמת, זוכת עיטור אנדרסן לשנת 2018.

השופטות קיבלו לידיהן את כל היצירות מודפסות בגופן אחיד וללא פרטים מזהים של הכותבים. הן ציינו את היצירה הטובה ביותר, לדעתן, בכל קבוצה. לרוב הייתה תמימות דעים באשר ליצירה הזוכה, אך כאשר היו חילוקי דעות – היצירה שקיבלה פחות קולות זכתה בתעודת ציון לשבח.

במהלך קריאת היצירות נוכחנו שיש פער בסיווג רמת העברית של היצירות בארצות השונות.
בתקנון התחרות נכתב שהתחרות מיועדת לתלמידי עברית כשפה נוספת, ובכללם גם ילדי ישראלים, הגרים שנים רבות בארץ אחרת, ולומדים עברית כשפה נוספת. מסיבה זו החלטנו לשים דגש רב יותר בשפיטה על הרעיון, המקוריות, החידוש והיצירתיות ופחות על רמת העברית.

השנה הגיעו יצירות רבות של ילדי גן וכיתות א' – ג'. כשקראנו את היצירות האלה חשנו שיש ליצור קבוצה נוספת כדי לתת גם לתלמידים הצעירים ביותר סיכוי הוגן לזכות בתחרות.

סוגי התעודות:

מקום ראשון  ליצירות שזכו ברוב קולות של השופטות.
ציון לשבח ליצירות עם ציון קרוב מאוד לזה של המקום הראשון.
תעודת השתתפות והגעה לשלב הגמר ליצירות שקיבלו ניקוד גבוה, אך לא מספיק למקום ראשון או לציון לשבח
משתתפים שלא הגיעו לשלבים לעיל קיבלו תעודת השתתפות כללית.

לרשימת כל המשתתפים שהגיעו לגמר התחרות - לחצו כאן