דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​​​​​​דרכים להעלאת מוטיבציה בקרב לומדי עברית כשפה נוספת בגיל הרך


תאריך:
יום רביעי, 18 באוקטובר 2017, 21:00–22:30 שעון ישראל​​ (לאיזורי זמן נוספים​)
משך הוובינר:  שעה וחצי
הרשמה​: סגורה
הקלטה: לחצו כאן
מצגת: לחצו כאן

תקציר

בעולמנו כיום יותר ויותר ילדים גדלים כשהם חשופים ליותר משפה אחת, בקהילות דו-לשוניות או רב-לשוניות. בעוד העברית היא השפה הראשונה עבור הרבה אנשים החיים בישראל, היא מהווה שפה שנייה או זרה עבור אוכלוסיות אחרות, כגון האוכלוסייה הערבית החיה בישראל, או האוכלוסייה היהודית החיה בתפוצות. הוובינר יעסוק באחת מהקושיות הנידונות בקורס, דהיינו בדרכים להעלאת מוטיבציה בקרב לומדי שפה שנייה/זרה בגיל הרך. כרקע יוצגו בקצרה מושגים כגון דו-לשוניות, רב-לשוניות, שפה שנייה ושפה זרה. לאחר מכן, בחלק המרכזי של הוובינר, נחשוב כיצד אפשר לגייס תלמידים ללמידה, לעורר את סקרנותם וליצור עניין באמצעות משימות מגוונות ומשחק. למשל, איך ניתן להשתמש בשירים, בספרים, בדרמה ובאמנות בתהליך הלמידה של השפה העברית כשפה נוספת. לשם כך נזכיר אתגרים שעשויים לחוות מורים לעברית כשפה שנייה, ונשקול דרכים אותנטיות להוראת שפה שנייה או זרה בגיל הרך. בסוף הוובינר נעלה סוגיות להמשך החשיבה ונותיר מגוון שאלות פתוחות שיידונו במהלך הקורס.

מרצה

ד"ר אפרת הראל

​​​

ביוגרפיה

ד"ר אפרת הראל היא חוקרת בתחום התפתחות שפה בקרב ילדים דו-לשוניים ולומדי שפה שנייה/זרה, תוך התמקדות בגיל הרך. נוסף לכך היא מעורבת בפרויקט שמטרתו יצירת כלי אבחוני עבור האוכלוסייה הדו-לשונית בישראל. כלי זה צפוי לזהות במדויק קשיי שפה ולקויות שפה בקרב דו-לשוניים. אפרת מרצה בכמה מכללות להוראה ומלמדת פרחי הוראה בגיל הרך על הדו-לשוניות והרב-תרבותיות בישראל, על התפתחותן של שפה ראשונה ושנייה, ועל ניצני אוריינות.

אפרת מלמדת גם מורים עתידיים לאנגלית בנושא דקדוק אנגלית ודקדוק פדגוגי. לבסוף, אפרת מלמדת אנגלית כשפה זרה לכל הגילים, תוך התייחסות להיבטים הלשוניים ולהבדלים שבין עברית ואנגלית.​