דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
הוראת עברית לילדי ישראלים בתפוצות, כיצד?

עקרונות, סוגיות וכלים לשימור וטיפוח כישורי השפה​​

הרשמה לעובדי חינוך והוראה בישראל​
הרשמה למשתתפ​ים מחו"ל

​​מפתחת הקורס​ ומרצה​

ענבל צפיר​​


רציונל

הוראת עברית לילדי ישראלים המתגוררים בחו"ל היא משימה מרתקת הדורשת התחשבות בסיטואציה הייחודית שבה נמצאים ילדים אלו. החשיפה לשפה, הרקע שממנו מגיע התלמיד, המסגרת המשפחתית והחברתית, המוטיבציה הפנימית ומשתנים נוספים מחייבים התייחסות והתאמה של תכנית הלימודים ללומד ומאתגרים אותנו, המורים, לפתח דרכי הוראה חווייתיות ומקוריות אשר יהפכו את תהליך הלמידה לפורה, מקדם ומעשיר.

תיאור הקורס

קורס זה יציג, ידגים וידון בתכנים ואמצעים לימודיים המפתחים כשירות לשונית וידיעת השפה העברית בקרב ילדי ישראלים המתגוררים בחו"ל, ונותנים מענה לצורך של ההורים לקרב את הילדים לתרבות היהודית-ישראלית ולישראל.

במהלך הקורס נכיר את קבוצת הלומדים של ילדי ישראלים בחו"ל על גווניה וצרכיה השונים. נכיר את מסגרות החינוך השונות המציעות לימודי עברית (בתי ספר יהודיים, קבוצות של לומדים יהודים בתוך בתי ספר כלליים, בתי ספר של סוף שבוע, חוגים בקהילות), נבחן את המורכבות ונציג את הדגשים השונים בהוראת השפה ובאופן הלמידה בכל מסגרת. נלמד כיצד לתכנן ולהעביר שיעור עברית בצורה ממוקדת, ברורה ומעניינת, ונדון בקשיים שהמורה והתלמיד מתמודדים אתם בתהליך הלמידה. נציג תומכי למידה מתחומים שונים (אמנות, ספרות מדיה חזותית, אתרי אינטרנט ועוד) התורמים להליך והופכים אותו לחוויה לימודית-תרבותית מקדמת ומעשירה, ונתנסה בכתיבת מערכי שיעור.

באופן טבעי, לקורס זה נקודות השקה לקורס כללי להוראת עברית כשפה נוספת. עם זאת, בשונה מקורסים אחרים, בקורס זה נחדד את החשיבות שבלימוד העברית בהקשר חברתי-תרבותי-ישראלי. נתמקד במטרה ייחודית - כיצד ניתן לחבר את ילדי הישראלים המתגוררים בחו"ל, ואינם שותפים מלאים לא בתרבות שלתוכה נולדו ולא בתרבות (או בתרבויות) שבה גדלו בחו"ל, לאלמנטים מרכזיים בתרבות הישראלית באמצעות לימודי השפה. ​

מטרות הקורס:

במסגרת הקורס המשתתפים -​

  • יבינו את המושג "ילדי ישראלים המתגוררים בחו"ל" וכיצד גורמים משפחתיים, סביבתיים וחברתיים משפיעים על הליך ההוראה והלמידה; 

  • ייחשפו לגישות שונות להוראת עברית ויבינו את ההבדל בין הוראת עברית לצורך פיתוח כשירות אקדמית לבין הוראת השפה לצורך פיתוח כשירות לשונית וכשפת זהות ותרבות; ילמדו כיצד לתכנן תכנית לימודים שמטרתה להקנות עברית לילדי ישראלים בעלי בסיס שפתי החשופים לשפה העברית ולתרבות הישראלית, לעומת הוראת השפה ללומדים חסרי ידע קודם; 

  • ילמדו כיצד לבנות את אוצר המילים של התלמיד בתוך הקשר בעל משמעות (היכרות, חיי ביה"ס, תחביבים, אוכל מועדף, חגים, תרבות וכ"ו), וכיצד להקנות לתלמיד אוצר מילים וביטויים הנדרשים לצורך קיום תקשורת זורמת עם בני משפחה והסביבה בישראל; 

  • ילמדו כיצד לשמר ולשפר את אוצר המילים של דוברי השפה במטרה לאפשר ללומדים לשוב לישראל ולהשתלב בה בלימודים ובחיי היום- יום;

  • ילמדו כיצד לתכנן תכניות לימודים ומערכי שיעור בהתאם למסגרות הלמידה המגוונות (למידה פנים אל פנים, למידה מקוונת ועוד) ובהתאם לגיל התלמיד, לרקע השפתי שלו, לצרכיו וליכולותיו, תוך הערכת קשיים והתקדמות; 

  • ילמדו כיצד לשלב קריאה, כתיבה, אמנות, תנועה, ספרות, יהדות, מדיה, מוזיקה ושימוש באמצעים אלקטרוניים בתהליך ההוראה במסגרת שיעורים המתקיימים פנים אל פנים ובמסגרת שיעורים מקוונים;

  • יכירו תכניות קיימות, ספרי לימוד ואתרי אינטרנט להוראת עברית, וילמדו להעריך את התכניות והחומרים ולבחור מתוכם את המתאים לכל מצב;

  • ילמדו כיצד אפשר לשתף את משפחתו של התלמיד ודמויות נוספות במעגל המשפחתי- חברתי בתהליך ההוראה; 

  • יתנסו בכתיבת שיעור עברית ובהצגתו.

לעיון ביחידות הלימוד, לחצו כאן​

קהל היעד:

הקורס נותן מענה לכמה קהלים:

  • מורים העוסקים בהוראת השפה העברית בבתי ספר יהודיים, בבתי ספר ישראליים, בבתי ספר בין-לאומיים ובקולג'ים; 

  • מורים המלמדים במסגרת בתי כנסת;

  • גננות בגנים של הקהילה היהודית, גננות בגנים ישראליים ובגנים בין-לאומיים שבהם מתחנכים ילדי ישראלים; 

  • מדריכים בתנועות נוער, שליחים חינוכיים העוסקים בהוראת עברית או משלבים את הוראת השפה במסגרת פעילותם; 

  • מורים המלמדים תלמידים יחידים פנים אל פנים או באופן מקוון.​

דרישות מוקדמות:

אין

אורך הקורס:

14 שבועות


ענבל צפיר​ 

 

בעלת ניסיון רב שנים בפיתוח, בניהול, ביישום ובהוראה של תכניות ללימוד עברית לדוברי שפה זרה. במשך שבע שנים שהתה באנגליה ושימשה רכזת הוראת עברית ומחנכת עברית בכירה ביותר מעשרה מוסדות יהודיים השייכים למכלול זרמים. במסגרת עבודתה הובילה ענבל פיתוח תכניות ללימוד עברית עבור תלמידים מגיל גן עד תיכון, בדגש על שילוב תכנים הלקוחים מהווי הישראלי המודרני ואמצעים חווייתיים. עוד עסקה בפעילות חינוכית בעמותות הפועלות להנחלת השפה והתרבות הישראלית בתפוצות כגון קק"ל ו-Spiroark.​​​​

 (מוסתרת) Content Query Web Part