דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​​​​​פרקי ספרות להוראת העברית כשפה נוספת

פיתוח הקורס והנחייתו
ד"ר שרית ילוב​

תיאור הקורס

הקורס יקנה דרכים להורא​ת נושאים לשוניים במסגרת דיון בפרקי ספרות בשפה העברית, וכלי הוראה ייחודיים ו/או דיגיטליים (המשלבים טקסט, תמונה, צליל ומדיה ממוחשבת) שאפשר לממש במסגרת תרגול המבוסס על פרקי ספרות אלה. 
תכנית הקורס מדורגת: מפרקי ספרות פשוטים לפרקי ספרות מורכבים יותר, ומנושאים לשוניים בסיסיים עד נושאים לשוניים מתקדמים, והיא זרועה בהצעות להתאמת הנלמד לאוכלוסיות ייעודיות. 
הקורס מקיף נושאים לשוניים מתחומי המורפולוגיה, התחביר, הסמנטיקה, הפונולוגיה והפרגמטיקה, וכלי ההוראה המוצעים בו מקיפים את ארבע המיומנויות של שימוש בלשון: האזנה, דיבור, קריאה וכתיבה. 

מטרות הקורס

  • להקנות כלים לשימוש בטקסט הספרותי להוראת נושאים לשוניים.
  • להציג יצירות ספרות מגוונות המתאימות להוראת נושאים לשוניים בעברית.
  • להציע דרך הוראה מדורגת (מן הקל אל הכבד) של טקסטים ספרותיים ושל נושאים לשוניים הבאים בהם לידי ביטוי. 
  • להדגים הוראה באמצעות כלי הוראה ייחודיים ו/או דיגיטליים מעוררי עניין.

תכנית הקורס

בקורס 14 יחידות. בכל יחידה תידון יצירת ספרות - הן מבחינת האמצעים הלשוניים שבה הן מבחינת השימוש באמצעים אלה לבניית משמעותה הספרותית. 

פירוט היחידות

  1. השיר "הליכה לקיסריה" (חנה סנש) - מורפולוגיה: שורש, בניין, משקל, נטיית הפועל, נטיית השם, סמיכות.
  2. המשל "בת הטבח" (מן המסורת היהודית) - מורפולוגיה: דרכי הוספה של מילים בעברית המודרנית.
  3. השיר "עקרה" (רחל) - תחביר: סדר המילים במשפט.
  4. האגדה "אדריאנוס והנוטע הזקן" (אגדת חז"ל) - תחביר: סוגי משפטים.
  5. הסיפור "אהבה במבט ראשון" (נחום ויימן) - מורפולוגיה: כינויי גוף וכינויי רמז.
  6. השיר "לכל איש יש שם" (זלדה) - סמנטיקה: דנוטציה וקונוטציה.
  7. ההומורסקה "למה" (בנימין הלוי) - סמנטיקה: יחסי משמעות.
  8. הבלדה "העלמה" (נתן אלתרמן) - סמנטיקה: מעתקי משמעות.
  9. השיר "זמר לבני" (נתן יונתן) - סמנטיקה: רב-משמעות.
  10. המעשייה "הנסיך שחשב שהוא תרנגול הודו" (ר' נחמן מברסלב) - סמנטיקה: צירופי מילים, ניבים ופתגמים.
  11. השיר "על שלושה דברים" (לאה גולדברג) - פונולוגיה: חריזה, חילופי עיצורים.
  12. ארבעה מתוך שירי המחזור 'תשע הסימפוניות של בטהובן' (צור ארליך) – פונולוגיה: אונומטופיאה, וחזרה על צלילים, על מילים ועל מבנים תחביריים.​
  13. הסיפור "התיק השחור" (יהושע קנז) - פרגמטיקה: מישלבים, תת-לשונות (דיאלקטים, ז'רגונים), סלנג.
  14. הסיפור "מטאטא ותנור" (עידו נתניהו) - מורפולוגיה: מילות יחס ומילות קישור.

קהל היעד

הקורס מיועד למורים המלמדים עברית לבני נוער או למבוגרים - באקדמיה, בבתי ספר, באולפנים ובמסגרות חינוך בלתי פורמליות, ברמות האולפן השונות. הוא מיועד למורים המבקשים:
  • לעשות שימוש בטקסטים ספרותיים להוראת העברית מעבר לרמת הבנת הנקרא. 
  • לרכוש כלי הוראה ייחודיים ו/או דיגיטליים להגברת העניין של הלומדים בלימוד השפה העברית.
  • ללמד ספרות ולהעשיר את תוכני ההוראה בנושאים לשוניים.

דרישות מוקדמות

ידיעה טובה של השפה העברית ושל יסודות הלשון העברית.

אורך הקורס

14 שבועות.


yaluv.jpg
ד"ר שרית ילוב היא מורה לעברית, חוקרת ספרות ולשון ועורכת הירחון IVRIT. בין פרסומיה: ספר השירה פטישים בשלווה מאוזנת, עם עובד, 1988; המאמר "היפי בעל כורחו" בספר בעקבות הנסיך הקטן - פרקי עיון ומחקר, מרכז לוין קיפניס מכללת לוינסקי, 2001; המאמר "לומדים עברית עם IVRIT", הד האולפן החדש, גיליון 101, 2013.

 (מוסתרת) Content Query Web Part