דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

קיוונים אקדמים - כתב עת מקוון בהכשרת מורים

כתב העת קיוונים אקדמיים אינו פעיל בשלב זה. אתר כתב העת פתוח לעיון במאמרים שהתפרסמו בעבר

קיוונים אקדמיים - כתב העת המקוון בהכשרת המורים בישראל, מכיל מאמרים מחקריים בתחומי דעת שונים ובתחום הכשרת המורים. כתב העת פתוח למאמרים שיש להם זיקה לתאוריה, למחקר יישומי ולהערכה בהכשרת מורים. המאמרים המתפרסמים בקיוונים אקדמיים עברו תהליך שיפוט חיצוני של קוראים מומחים ועריכה מקוונת.

כתב העת מציג דרך חדשה ורעננה לפרסום מאמרים אקדמיים, תוך שימוש בסוגי מדיה מתוקשבים, וניצול דרכי הביטוי המתאפשרות בעיתון מקוון: ניווט בטקסטים מרובי מקטעים, שימוש באמצעים חזותיים וקוליים, ואינטראקטיביות הבאה לידי ביטוי בשיתופו של הקורא כמעַיֵין פעיל וכמגיב בזמן אמת לתוכני המאמרים. בכך משמש קיוונים אקדמיים במה מקוונת לדיונים רבי-משתתפים במשמעויות, בהשלכות וביישומים של המחקרים המוצגים בו.

עריכתו של המאמר, עיבודו והבאתו להצגה מקוונת מבוצעים על ידי המערכת.

גיליון תשע"א

אנו שמחים לפתוח את גיליון תשע"א של קיוונים אקדמיים, המופיע במתכונתו החדשה. כתב העת עבר שינויים מהותיים וחזותיים: הוא כיום כתב עת שפיט, ובו זמנית מאפשר שימוש בכלי המדיה החדשים להצגת מאמרים אקדמיים אינטראקטיביים


ח' אלול התשע"א 7.09.2011
אלונה פורקוש ברוך
ד"ר אלונה
 פורקוש ברוך
ענת שמלא
ד"ר ענת שמלא
העצמת ההוראה והלמידה במכללות להכשרת מורים באמצעות מערכת ה- Moodle
אלונה פורקוש ברוך, ענת שמלא
בשנים האחרונות בולטת במוסדות להשכלה גבוהה מגמת המעבר ממערכות ניהול הלמידה הוותיקות והמסחריות למערכות חדשות בעלות קוד פתוח, וביניהן מערכת ה-Moodle. המאמר הבא מתמקד בהטמעת מערכת ה-Moodle בהקשר לתהליכי העצמת ההוראה-למידה בשתי מכללות להכשרת מורים מובילות בישראל. מודל הטמעת ה-Moodle שונה בשתי המכללות, ונגזרות מכך סוגיות הקשורות לתהליכי ההטמעה ולהשפעתם של תהליכים אלה על היקף ואופן השימוש באתרי קורסים. להלן תיאור תהליך ההטמעה, מסקנות ותובנות העשויות לשרת את המוסדות העומדים בתחילת הדרך
ל' אב התשע"א 30.08.2011
אלונה פורקוש ברוך
ד"ר אלונה
 פורקוש ברוך
נילי מור
   ד"ר נילי מור
אידה היילוויל
ד"ר אידה היילוויל
ציפי זלקוביץ
  ציפי זלקוביץ
מודלים של מרכָּזי תקשוב במכללות להכשרת מורים
אלונה פורקוש ברוך, נילי מור, ציפי זלקוביץ ואידה היילווייל
תוכנית התקשוב הלאומית החדשה כבר יצאה לדרך, ובשנה הבאה היא מתוכננת לכלול גם מכללות להכשרת מורים. פעולות מבוססות עדויות (evidence-based) בתחום התקשוב עשויות לקדם את המערכת באמצעות שימוש במחקרים שנערכו בתחום הטמעת התקשוב ושילובו בתרבות המכללתית-הארגונית. כזה הוא המחקר הנוכחי, אודות מרכזי התקשוב, אשר ממנו ניתן ללמוד על מודלים של יחידות פורמאליות בתוך המכללות ובתמיכת ההנהלות שלהן, אשר תפקידן לקדם את השימוש המושכל והחדשני בטכנולוגיות מידע ותקשורת. המחקר התמקד בשלושה מרכָזי תקשוב במכללות להכשרת מורים ובהבנת תפקידם בקידום השימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת ובהכשרת המרצים והסטודנטים לשימוש מושכל בסביבות דיגיטליות.
כ"ב באב התשע"א 22.08.11 אסתר אזולאי ספרות ע"י עשייה
ד"ר אסתר אזולאי

"מי שעומד לפני מאחורי ומצדדי הוא ..."
ילדים רבים למדו בעבר תורה מתוך ספר אחד, שהיה מצוי במרכז השולחן מול המלמד, וסביב הספר ישבו הילדים ולמדו קריאה ותורה. ילדים יוצאי תימן מספרים שלמדו לקרוא ישר והפוך ומהצדדים. מה ראו הילדים שישבו הפוך? מה ראו אלה שהתבוננו על הטקסט מהצד? האם זו הייתה רק מגבלה או שמא הייתה בכך גם תרומה?.
מאמר זה פותח פתח להתבונן על הטקסט גם למשל על ידי הזחתו לצדדים, ואיתור צורות גראפיות סמויות המצויות בו, וקשורות קשר אימננטי לתוכן הטקסט הספרותי.
ד' באב התשע"א 4.8.2011
תמר טרופ
ד"ר תמר טרופ
אפרת עילם
ד"ר אפרת עילם
אסטרטגיה ליישום חינוך לקיימות במוסדות חינוך
ד"ר אפרת עילם, ד"ר תמר טרופ

מטרתו של המאמר היא לנסות ולגשר בין תיאוריות בתחום החינוך לקיימות לבין היישום במסגרות החינוך הפורמאלי. המאמר מציג תכנית אסטרטגית כוללנית ליישומו של חינוך לקיימות בכל רבדי מערכת החינוך, החל מבתי ספר יסודיים ועד למוסדות להשכלה גבוהה. התכנית מציעה שינויים בדפוסי הניהול, ההוראה והפדגוגיה, שהטמעתם המשולבת עשויה לשפר את יכולותיה של מערכת החינוך להתמודד עם האתגרים המורכבים הניצבים בפניה.
י"ט באייר התשע"א 23.5.2011 דרורה פריצר שרשרות נרטיבים כמודל ללימוד ולחקר בהכשרת מורים
ד"ר דרורה פריצקר

מודל "שרשרות נרטיבים" הוא מתודולוגי בעיקרו ו"משאיל את עצמו" למחקר מרובה נרטיבים. המודל ניתן ליישום בשני מסלולים: מסלול שבו המורה ו/ או פרח הוראה חוקר את עצמו ומסלול שבו המורה חוקר את זולתו. בשני המסלולים חשף המודל צרכים משתנים של לומדים שעלו מתוך עולמם המעשי-אישי, ושימש כר נוח לחשיפת רגשות אינטימיים הנלווים להתנסויות ומשפיעים עליהן.
מן הממצאים עולה תובנה, כי הכשרה שתעצים את הניסיון המעשי של הלומדים ותאפשר להם להפיק ולחקור מתוכו נושאים שמטרידים אותם, עשויה להצמיח טקסטים נרטיביים אמינים שישקפו צרכים בשלבים שונים של התפתחותם המקצועית. הכשרה זו תתאפיין ביצירת מרחב מכיל ותהא בעלת אפקט תירפוייטי מעצם מהותה ועיסוקה בסיפורי התנסות שאותם יכתבו ויחקרו הלומדים. היא תפרוץ דלת במודע לכיווני חקירה שיאפשרו הבעה של התנסויות וחוויות טעונות ותאפשר ללומדיה את ה"מרחב מוגן" לחקור בביטחון רגשות וזיכרונות כואבים.
ט"ז בטבת תשע"א 23.12.10 פרופ' יהושפט גבעון משחקי מילים, מילות קסם ולחשים אקדמיים: טכנולוגיה, מונחים, מושגים ועוד..
פרופ' יהושפט גבעון

המאמר עוסק בכוחן של מילים, ובמקרה הזה, בכוחן לשטות בעצמנו.
במאה ה-12 ידעו ששימוש במילים רבות-משמעות מוביל למסקנות מוטעות. היום, במאה ה-21, לאור החשיבה החדשנית והערצת כוחם של התעמולה המילולית ושל השיווק, אנו חוזרים לתרבות קדומה יותר. אנו שוב מאמינים שבעזרת מלל ולהג רב-משמעי ניתן לשנות מציאות.
בעיקר, תחום שילוב הטכנולוגיה בחינוך אינו חסין מהאמונה הזו. זה 50 שנה שמצפים לשווא לבוא המהפכה החינוכית בעזרת הדיבורים הריקים מתוכן על הטכנולוגיה החדשה. אבל, מנהגי השימוש במילות קסם שכיחים גם בתחומי הגות ועיסוק אחרים. כנראה מדובר בתופעה תרבותית שלא מרבים לדבר עליה.
י"ד בטבת תש"ע - 31.12.09 דר רחל שגיא 'מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה'
ד"ר טליה הורוביץ


מה למאיר אריאל, למשה צבי וינטרוב, לאייבי רוטנברג, לעידן רייכל – ולרחל אמנו?!
מה ליהושע דולב – משורר צעיר – ולאורי צבי גרינברג – משורר מוערך וחתן פרס ישראל לספרות יפה (1957) – ולאם הבנים?!
כיצד קשורים יעקב אבינו, יוסף בְּנוֹ והנביא ירמיה לששת היוצרים?!
על כל אלה וגם על בגידה ונאמנות – במאמר: "אמנו רחל וגאולת ישראל ומורשתה בשירה" מאת ד"ר טליה הורוביץ.