סיכום
במרכזו של כל אחד מהטקסטים הנידונים במאמר זה עומדת דמותה של רחל אמנו. בירמיהו ובמדרש, המשלים את פעריו, אין פעילה ממנה. היא מתייסרת, כואבת את כאב הבנים, נלחמת על חירותם ומצליחה להכניע את בוראם – בניגוד גמור לאבות האומה, המצוידים, לכאורה, ב'נְשׁקִים' חמים יותר. תפקיד זה נרמז על-פי הפרשנות – גם בבראשית מ"ח 7. כך גם בשני השירים העממיים של וינטרוב ושוואקי, ובאופן אחר, החותר – בסופו של מהלך – לאותו מקום, בשירו העממי של מאיר אריאל, וכך גם ב'מנעי קולך מבכי' מאת עידן ריייכל – ספק עממי ספק ספרותי – המציג את רחל כפועלת במסגרת פרטיקולרית – כמגויסת למען שבויי מלחמת לבנון השנייה, מחד גיסא – וכ'מפעילת אלוקים' בתקופות קשות לאורך הדורות, מאידך גיסא. 'מאמע רוחעל' מאת דולב ו'שיר אמנו רחל' מאת אצ"ג מציגים מצב הפוך. בני הארץ אינם מעוניינים בהתערבותה. הם מתכחשים לו מכל וכול, כקובלנתו של אורי צבי: 'תַּם זֶה הָעָם אֲשֶׁר בַּגּוֹלָה וְאִתּוֹ יָרְדָה הָעֶרְגָּה שְׁאוֹלָה..' . שלושה שירים – להוציא 'מאמע רוחעל' – פותחים בזריחה. כל אחד מהם מסיבה אחרת. אורי צבי גם חותם בה, כי, כדרכה של קינה אופיינית לו, סוֹפהּ – בהפגנת כֹּחַ!
65
|
|
|
 |
|
 |
|
x
השוו שם ספרו, המוקדש לקינה על מוראות מלחמת העולם השנייה, 'רחובות הנהר ספר האיליות (=קינות) והכח' (פורסם לראשונה בהוצאת שוקן, תשי"א. כיום - ב-אורי צבי גרינברג, כל כתביו, ה-ו, ירושלים, מוסד ביאליק, תשנ"ג, 1992), וכן שמות ספרים אחרים, שאף הם נחשבים כקינות, כגון 'ספר הקטרוג והאמונה' (פורסם לראשונה בהוצאת סדן, תרצ"ז. כיום ב-אורי צבי גרינברג כל כתביו, ג, ירושלים, מוסד ביאליק, תשנ"ב, 1991), או 'אימה גדולה וירח' (פורסם לראשונה בהוצאת הדים, תרפ"ד, כיום – ב-אורי צבי גרינברג כל כתביו, א, ירושלים, מוסד ביאליק, תשנ"א, 1990). ראו גם טליה הורוביץ, 'איליה וכוח – שני צדי מטבע הקינה', הקינה בשירת אורי צבי גרינברג, תשס"ח, 156-138. |
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|