דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​משחקי מילים, מילות קסם ולחשים אקדמיים: טכנולוגיה, מונחים, מושגים ועוד..

יהושפט גבעון





 


תקציר

המאמר חושף הרגלי שימוש בלתי רציונאליים במילים בתחומים שונים, עם התמקדות בתחום שילוב הטכנולוגיות החדשות בחינוך. במאמר נדונים ארבעה היבטים נפוצים ושונים של התייחסות כלפי משמעות המילים, אשר ביחד יוצרים תמונה מדאיגה לגבי אפשרות יצירת ידע מובנה בתחום הנדון. ההנחה היא שיצירת ידע מובנה חייבת לצמוח מתרבות של שימוש אקדמי יציב במילים, בעוד שארבעת ההיבטים המוצגים במאמר אינם מאפשרים תרבות שכזאת. למרות האזכור של מקורות מסוימים, מדובר בתופעה רחבה, של ייחוס למלל חשיבות גדולה יותר מאשר לתוכן של המלל. בניגוד למקובל כיום, הצגת התופעה הזו אינה מבוססת על האמונה של השפעת הטכנולוגיה על התרבות, אלא על האמונה של השפעת העמדות שלנו על ההסתכלות שלנו על השפה ועל הטכנולוגיה. פעם האמנו שכדור הארץ שטוח. היום אנו מאמינים שמילים יכולות ליצור מציאות בהבל פה. ואולם, אי אפשר לשחק במילים וליצור, על ידי כך, שימושים משמעותיים בטכנולוגיות בחינוך או מהפכה בחינוך באמצעותם.

תארנים
מילה, משמעות, טכנולוגיה, חינוך, תרבות
 
אושר לפרסום: כ"ו במרחשוון תשע"א  03.11.10
התפרסם: ט"ז בטבת תשע"א 23.12.10
נכתב ע"י: יהושפט גבעון | shafee@giveon.com
אודות המחבר
יהושפט גבעון
תואר ראשון במתמטיקה, בפילוסופיה, בהיסטוריה ובפילוסופיה של המדעים (האוניברסיטה העברית); השכלה אקדמית נוספת בפיסיקה ובפסיכולוגיה ניסויית (האוניברסיטה העברית), תאר שני ושלישי במדעי התקשורת והמחשבים (אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב), פרופסור למתמטיקה (אוניברסיטת בן-גוריון). ניסיון רב בהכשרת מורים בטכנולוגיה בחינוך. כיום ראש ההתמחות המקצועית בתחום זה במכון מופ"ת.


קיוונים אקדמים