דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​שרשרות נרטיבים כמודל ללימוד ולחקר בהכשרת מורים

דרורה פריצקר

תקציר



 





מודל "שרשרות נרטיבים" הוא מתודולוגי בעיקרו ו"משאיל את עצמו" למחקר מרובה נרטיבים. המודל ניתן ליישום בשני מסלולים: מסלול שבו המורה ו/ או פרח הוראה חוקר את עצמו ומסלול שבו המורה חוקר את זולתו. בשני המסלולים חשף המודל צרכים משתנים של לומדים שעלו מתוך עולמם המעשי-אישי, ושימש כר נוח לחשיפת רגשות אינטימיים הנלווים להתנסויות ומשפיעים עליהן. מן הממצאים עולה תובנה, כי הכשרה שתעצים את הניסיון המעשי של הלומדים ותאפשר להם להפיק ולחקור מתוכו נושאים שמטרידים אותם, עשויה להצמיח טקסטים נרטיביים אמינים שישקפו צרכים בשלבים שונים של התפתחותם המקצועית. הכשרה זו תתאפיין ביצירת מרחב מכיל ותהא בעלת אפקט תירפוייטי מעצם מהותה ועיסוקה בסיפורי התנסות שאותם יכתבו ויחקרו הלומדים. היא תפרוץ דלת במודע לכיווני חקירה שיאפשרו הבעה של התנסויות וחוויות טעונות ותאפשר ללומדיה את ה"מרחב מוגן" לחקור בביטחון רגשות וזיכרונות כואבים.

תארנים
ניתוח אינטר-נרטיבי, ניתוח אנטרה-נרטיבי, חקר עצמי-אישי, חקר האחר-משותף, מתכונת כתיבה, ניסיון מעשי, תכנון לימודים נרטיבי
 
אושר לפרסום: כ"ז באדר א' התשע"א 03.03.2011
התפרסם: י"ט באייר התשע"א 23.5.2011
נכתב ע"י: ד"ר דרורה פריצקר | pritzker@Gordon.ac.il
אודות המחברת
דרורה פריצקר
בעלת תואר דוקטור לפילוסופיה (אוניברסיטת חיפה, הפקולטה לחינוך, 2000) חוקרת ויועצת בתחום המחקר האיכותני, מרצה בכירה בתוכניות ללימודי M.Ed ומרכזת המחקר של תוכנית הניסוי במכללה האקדמית לחינוך גורדון. במסגרת עבודתה המחקרית פיתחה מודל "שרשרות נרטיבים" הנותן מענה לימודי ומתודולוגי למחקר מרובה נרטיבים. מחקריה האחרונים עוסקים בסוגיות של זהות, תהליכי פריצת דרך וגורמי שחיקה של מורים בשנות עבודתם הראשונות.


קיוונים אקדמים