דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

אסטרטגיה ליישום חינוך לקיימות במוסדות חינוך

אפרת עילם ותמר טרופ

תקציר

מאמר זה מציג 13 עקרונות אסטרטגיים להתנהלות הוליסטית בתחום החינוך לקיימות עבור כל מדרג מוסדות החינוך, החל מהגיל הרך ועד למוסדות להכשרת מורים. העקרונות המוצעים מתבססים על ניתוח הידע והניסיון שנצברו בתחום החינוך לקיימות ברחבי העולם, והם מקיפים שלושה ממדים אסטרטגיים של חינוך: התנהלות המוסד החינוכי, מודל ההוראה ומאפייני הפדגוגיה. הטיעון העומד במוקד המאמר הוא שהאפקטיביות של חינוך לקיימות היא נגזרת של יישום משולב וסינרגטי של העקרונות הללו. המאמר מונה מספר סייגים למימוש העקרונות האסטרטגיים ודן בהרחבה במגבלה הנעוצה בשימוש בפדגוגיה ישנה ובלתי-יעילה להוראת תכנים חדשניים. עוד מציג המאמר תנאים הכרחיים למימוש העקרונות, תוך הדגשת חשיבות פיתוחה של מדיניות מרשתת, שתחלץ את בתי הספר מסגירותם, תעודד יוזמות מקומיות ומשתפות, ותמנף את החינוך הסביבתי.


תארנים
חינוך לקיימות, חינוך לפיתוח בר-קיימא, חינוך סביבתי, אסטרטגיה לחינוך סביבתי, אסטרטגיה לחינוך לקיימות, חינוך פורמלי, חינוך בית-ספרי
 
אושר לפרסום:כ"ז אדר א' התשע"א 3.3.2011
התפרסם:ד' אב התשע"א 4.8.2011
נכתב ע"י:ד"ר אפרת עילם efrat.eilam@gmail.com
 ד"ר תמר טרופ tammy20@zahav.net.il
אודות המחברות
אפרת עילם
ד"ר אפרת עילם, מרצה באוניברסיטת ויקטוריה, מלבורן, אוסטרליה בתחום חינוך לקיימות וחינוך מדעי. עבודת המחקר לתואר דוקטור בוצעה בהנחיית ד"ר תמי טרופ, הטכניון – מוסד טכנולוגי לישראל, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, המסלול לתכנון ערים ואזורים. אפרת עוסקת בחינוך לקיימות הן בהיבטים המעשיים - יישומיים והן בהיבטים התיאורטיים של התחום.

תמר טרופ
ד"ר תמר טרופ היא מתכננת ערים, מרצה בכירה, חוקרת ויועצת בתחומי איכות הסביבה. בעלת תואר ראשון בגיאוגרפיה פיסית ומדעי האטמוספירה מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני ושלישי בתכנון ערים ואזורים מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. תחומי העניין והמחקר שלה כוללים: מדיניות סביבתית, פיתוח בר-קיימא, שימור טבע, תכנון שטחים פתוחים, חינוך סביבתי, הערכת מדיניות ציבורית ותכנון מרחבי.

קיוונים אקדמים