דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

תמ"ה - תאוריה ומעשה בהכשרת מורים


על אודות

178747746.jpg במכון מופ"ת פועלים צוותים מוסדיים ובין-מוסדיים המפתחים וכותבים טקסטים המשלבים תאוריה ומעשה בתחומי הדיסציפלינות השונות, בתחומי הפדגוגיה, הדידקטיקה והמתודיקה, בתחום ההתנסות המעשית בהוראה ובנושאים מן החינוך החברתי ומן האקטואליה של החברה הישראלית.
חברי צוותי הכתיבה, ברובם, הם מורים במכללות המתפנים בחלק מסוים ממשרתם לצורך זה. מערכת הוצאת הספרים מלווה את הכותבים במשך שנתיים בתהליכי העבודה החל בשלבי הכתיבה עבור דרך הביקורת החיצונית על-ידי קוראים מומחים, וכלה בעריכה הלשונית, בהפקה ובשיווק הספרים. התוצרים של צוותי הכתיבה מתפרסמים במסגרת סדרת תמ"ה.

יעדים

  1. הוצאת הספרים במסגרת סדרת תמ"ה תפעל ליצירת גופי ידע המשלבים תאוריה ודידקטיקה באמצעות הפקה של תוצרים שפותחו בשנתיים-שלוש האחרונות והקמת צוותי כתיבה חדשים. הספרים שייכתבו ויצאו לאור יעסקו בתחומים הבאים:

    א.תפיסות חדשות ותכניות חדשניות בתחום הכשרת המורים.
    ב.תחומי הדעת הנלמדים בהכשרת מורים ונושאים בין-תחומיים.
    ג.פיתוח חשיבה בתחומי הדעת השונים ובנושאים שונים.
    ד.אוריינות אקדמית.
    ה.השכלה כללית של המתכשרים להוראה.
    ו.ממד ערכי-חברתי בהכשרת המורים.
    ז.יעדים וצרכים עדכניים של מערכת החינוך כולה.
  2. ההוצאה תאפשר לתת ביטוי להטרוגניות של הכותבים ושל דרכי כתיבה, ותסייע בקיומן ובעיצובן של גישות שונות בכתיבת הספרים: גישה פוזיטיביסטית, שימוש בסיפורי מקרה, כתיבה נרטיבית ועוד.
  3. ההוצאה תפעל לשלב בין כתיבה מסורתית לבין כתיבה באמצעות הטכנולוגיות החדשות, באמצעות הרחבת שיתוף הפעולה עם המדור העוסק בפיתוח סביבות מתוקשבות.

תהליך העבודה


  1. בחירת הנושא: הצעת הנושא על ידי אנשי המכללות או על ידי מכון מופ"ת על פי צורכי המערכת.
  2. הקמת צוות הכתיבה.
  3. גיבוש הרציונל ופרקי הנושא (בסמסטר הראשון), דיווח ראשוני לאנשי המדור.
  4. כתיבת טיוטה ראשונה של שניים-שלושה מפרקי הספר (בסיום השנה הראשונה).
  5. קריאת החומר על ידי חברי המערכת המלווים את צוותי הכתיבה.
  6. כתיבת הטיוטה הסופית של הספר (לקראת סיום שנת העבודה השנייה).
  7. הערכה פנימית על ידי חברי המערכת ותיקונים על-יד אנשי הצוות.
  8. הערכה חיצונית על יד שני קוראים לפחות (מהמכללות או ) ותיקון החומר על-ידי אנשי הצוות.
  9. עריכה מבנית ולשונית ובדיקה סופית על ידי המערכת.
  10. עריכה גרפית והדפסה סופית.
  11. הוצאה לאור.


צוותי כתיבה חדשים בשנת הלימודים תשע"ו:


שם צוות חברי צוות

פתיחות ודימוי בחיפוש אחר חינוך לתרבות כאן ועכשיו

ד"ר אילון אדלשטיין
מכללת סמינר הקיבוצים

"אני מאמין" – סוגיות בחינוך החברתי מיני בחינוך המיוחד ד"ר מיכל שרייבר-דיבון

מכללת תלפיות

​הדברים החשובים באמת נסתרים מן העין – מבט רדיקלי אל לב החינוךד"ר בועז צבר
מכללת דוד ילין
​ויסות עצמי של תלמידים: קידום קוגניטיבי, רגשי וחברתיד"ר עינת ליכטינגר
מכללת אורנים
​רב-לשוניות בשדה התיאטרון הישראליד"ר שרית קופמן-שמחון
מכללת סמינר הקיבוצים
​זהות מזרחית וחינוךד"ר ניסים אבישר
מכללת סמינר הקיבוצים
​פעלים בתזוזה סמנטית וקטגוריאלית בפועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינוד"ר אבי גבורה, ד"ר רמה מנור, ד"ר פנינה טרומר
מכללת בית ברל
​הסיפור שלנו: נרטיבים של גרמנים בני הדור השלישי והדור הרביעי למלחמת העולם השנייה


ד"ר שרון עזריה
מכללת תלפיות
ד"ר היילי רוזנבלום
מכללת וינגייט
​השפעתם של מסעות הנוער לפולין על האוריינטציה הדמוקרטית של הצעיר הישראליד"ר לייקי גרוניק
מכללת לוינסקי לחינוך


צוותי כתיבה ממשיכים בשנת הלימודים תשע"ו:


שם צוות חברי צוות
התפיסה החינוכית של הרמב"ם פרופ' עמירה ערן
מכללת לוינסקי לחינוך
התפתחות קוגנטיבית בילדות ד"ר עדנה אור
המכללה האקדמית אחוה
גיאומטריה פנים רבות לה - מן המחקר אל המעשה בהוראת הגיאומטריה פרופ' דורית פטקין
מכללת סמינר הקיבוצים
ד"ר אילנה לבנברג
המכללה האקדמית לחינוך - גורדון
מתמטיקה לגננות פרופ' צביה מרקוביץ
אורנים - המכללה האקדמית לחינוך


ליצירת קשר

מנהלת הוצאת הספרים והעורכת הראשית:
ד"ר יהודית שטיימן
yshteiman@gmail.com

רכזת הוצאת הספרים:
חני שושתרי
hannis@macam.ac.il

03-6901441
פקס' 03-6901472