דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​סיורים

סיורים מהווים חלק מתוכנית הלימודים.
מטרת הסיורים להפגיש את המתמחים עם מסגרות חינוכיות ייחודיות ומגוונות.
להלן דוגמאות מסיורים שהתקיימו במסגרת התוכנית בשנים האחרונות

1. סיור בגלריה נוזהא - ביוזמת מתמחים שנה א', תשע"ג

בהקשר לבימת מתמחים וברוח התפיסה, כי יש מה ללמוד מהמתמחים עצמם – נענינו ליוזמתה של הדס קידר, מתמחה משנה א', מורה לאמנות במכללת ויצ"ו חיפה, אשר עובדת בגלריה נוזהא ביפו ואוצרת תערוכה הנקראת "חיות העיר".

להלן דברי הסיכום מפי ד"ר בטי תוסיה-כהן, טיוטורית בשנה א' של ההתמחות:

גלריית נוזהא, הממוקמת בלב יפו (רח' נחל שורק 1, קרוב לצומת וולפסון), היא גלריה לאמנות עכשווית של בני נוער, השוכנת בסמיכות למרכז למנהיגות נוער. הגלריה הוקמה לפני שנה וחצי ביוזמת סגן ראש עירית ת"א–יפו ואגף קהילה נוער וספורט בעיריית תל אביב-יפו.
נוזהא משמעותו בערבית: טיול קצר לשיטוט, להתרשמות.
הגלריה באוצרותה של הדס קידר (המתמחה שלנו) מתמקדת בהצגת אמנות בידי יוצרים עד גיל עשרים לצד בוגרים טריים ויוצרים ותיקים, העוסקים בנושאים הנוגעים לעולמם של בני הנוער בעיר. התערוכות המתחלפות מהוות תמונת מצב עדכנית של עשייה צעירה בעיר תל אביב–יפו, בערוצים מגוונים.  
 fieldtrips1.png

מדבריה של הדס קידר:

התערוכה שצפינו בה נקראת: "חיות העיר". זוהי התערוכה הרביעית המוצגת בגלריה. האמניות הן שתי נערות: יולי שפרירי ואוולין דיאז. במסגרת לימודיהן בבית ספר "אורט גאולה" במגמת צילום הן נתבקשו לצאת עם המצלמה החוצה ולצלם את המציאות. את הנושא הן עצמן בחרו. עניינו אותן: חיי הלילה, השוטטות, החברים הקרובים, אשר דרכם הן התמודדו עם שאלות של זהות ושל התבגרות. הגלריה יוצרת מפגש מרתק של בני נוער יהודים-ערבים; אתיופים; ילדי עובדים זרים.

fieldtrips2.pngfieldtrips3.png

                    

על האמניות:

יולי היא ישראלית ששורשיה נטועים בארץ (אותה שמענו במהלך הביקור), ואוולין היא בת לעובדת זרה מקולומביה, שזכתה לאחר מאבקים לאזרחות ישראלית. נרקמה ביניהן חברות נפלאה בזמן תהליך העבודה, נוצר קשר אישי ונוצרה ההזדמנות לראות נקודות מבט שונות.
שוחחנו עם יולי שפרירי, צעירה בת 19, העומדת לפני גיוס, אשר את צילומיה ואת סרטה ראינו בתערוכה, ואלה הם דבריה:
"עברתי תהליך למידה והתבגרות מרתק. זכיתי לעשות זאת עם חברתי הטובה אוולין, בליווי של אנשים נפלאים. כל אחת מאתנו עברה חוויה שונה, והתמונות בגלריה מציגות את נקודות המבט השונות.
לגבי הסרט - הרעיון שהיה לי הוא לצלם את החברים הקרובים שלי (האחת רקדנית, השני מוזיקאי, השלישי רוכב על אופנוע והרביעי גולש על גלים בים) כאשר נקודת המוצא היא מה מעניין אותם או במה הם משקיעים זמן רב במהלך היום. התבוננות מעמיקה דרך העדשה בחייהם, שהם למעשה חיי שהם למעשה חיי בני נוער בתל אביב.
למדתי המון. על עצמי ועל חבריי. הבנתי שבסופו של דבר יש בדידות רבה. כל אחד בודד, עם עצמו, עם מחשבותיו ועולמו. היכולת שלי לקרב את העולם שלהם לאחרים שאינם מכירים הייתה מדהימה ולטעמי יצרה הבנה ואת תחילתו של מסע – יציאה מהבדידות ומהקושי.
התברר לי שכולנו עסוקים בקשיים של זהות ושל בגרות, קשיים ביצירת קשרים חברתיים, מוטרדים מחברויות, מהחיים ומעצמם. ניתנה לי הזדמנות לבטא את עצמי ולפתח את כישרונותיי. אנשים האמינו בי. האמינו בדרכי. מבחינתי האמנות היא כלי ביטוי אדיר, והצילום הוא ביטוי לא מילולי של מציאות ושל חיים".

2. סיור למכללת סמינר הקיבוצים, תשע"ה

בתאריך 15.1.15 יצאנו לסיור מרתק במכללת סמינר הקיבוצים. סדר היום היה עמוס ומגוון, ובכל אחד מהמפגשים הרגשנו את התפיסה ההומניסטית-דמוקרטית מלווה בחדוות העשייה והחדשנות, המפעמת בקרב האנשים במכללה, אשר מייצגים נאותה את הפתגם "נאה דורש ונאה מקיים". התרגשנו מקבלת הפנים המפנקת שציפתה לנו, תודות לאנשי התחזוקה והמשק במכללה.
fieldtrips4.pngכבר במפגש ההתכנסות עם פרופ' ציפי ליבמן, נשיאת המכללה, התרשמנו עמוקות מתהליך השינוי שהיא הצמיחה והובילה, מתוך דגש על שותפות אמיתית (תכנית 2020). המפגש עם צאלה יפה, מנכ"לית המכללה, הציג בצורה מאורגנת ושיטתית את המבנה הארגוני של המכללה, והמחיש כיצד החזון בא לידי ביטוי במבנה זה.



המפגשים בקבוצות הקטנות חשפו בפנינו מספר נדבכים ממימוש החזון של המכללה ומהגיוון הרב של התחומים אותם מפתחים מכשירי המורים במכללה.

fieldtrips5.pngלהלן מוקדי הביקור:

  • פעילות בעולם המחשוב / ד"ר תמי זייפרט, ראש תקשוב אקדמי והוראה מקוונת
  • למידת עמיתים בקבוצת המצטיינים / ד"ר לילך ניישטט, מרצה בתכנית מצוינים
  • יזמות אקולוגית / בתיה קלדרון, האחראית על המעבדות בפקולטה למדעים.
  • שימוש בדרמה ובסימולציות בהוראה / ליביה חכמון, מדריכה פדגוגית להוראת תיאטרון
  • יזמות עסקית-חינוכית / ד"ר ענבל אבו, ראש החוג למנהל עסקים חברתיים, המתמחה אצלנו זו השנה השנייה
  • מרחבי הספריה / עדנה נעמן, מנהלת הספרייה, וישעיהו קרסנשטיין, ספרן האחראי על תצובות ספרי ילדים

             

ביקור במרכז משעול

  • מוסיקה וכלים / ד"ר יפעת סימפסון, רכזת שילוב המוסיקה
  • סדנה לעיצוב סביבות למידה / עליזה בן צרויה - מדריכה ומנחה לעיצוב סביבות למידה

לסיכום, הסגל במכללת סמינר הקיבוצים הטיב להמחיש לנו איך נראית מערכת של הכשרת מורים שיש בה חזון, אשר שוקדת ועובדת על מימושו. למרות גודלה של המכללה וחרף הקשיים והאתגרים העומדים מולה, הצליחו מכשירי המורים להאיר וליישם את התפיסה ההומניסטית-דמוקרטית, תוך מיקוד של האדם במרכז.  לא בכדי כתוב בלוגו של המכללה שלכם: "מכללת סמינר הקיבוצים: להצליח ולהישאר בן אדם!"fieldtrips6.png


3. סיור בבית ספר תיכון טכנולוגי לאומנויות – עתיד מוצקין, תשע"ו [21.1.16]

fieldtrips7.png 

ביקרנו בבית ספר שאותו יסדה והקימה אחת מאתנו, מההתמחות בשנה זו – איריס בילו. איריס יזמה ותכננה את הסיור מתוך תחושת גאווה כלפי העשייה החינוכית במוסד, ומתוך תחושת שייכות וקירבה לחבריה בהתמחות.
במהלך היום למדנו על הגישה החינוכית שמאפיינת את העשייה החינוכית בבית הספר. התרגשנו עד מאד מקבלת הפנים המפנקת שציפתה לנו (ויעידו על כך התמונות), תודות לתלמידים היקרים שטרחו והכינו מטעמים רבים.

fieldtrips8.png 


במהלך היום התפצלנו לסדנאות, והתרשמנו עמוקות מהיחס האמפתי והאכפתי של הצוות כלפי התלמידים, וממעורבות התלמידים בנעשה בבית הספר.
להלן הסדנאות:
סדנה א' – קונדיטוריה - סדנת מאפה שמרים. מנחה:  השף ניר שדמון והשף משה גלפרין

fieldtrips9.png 

סדנה ב' – אומנות בקפה. מנחה: גב' וורה ליסבוי

 fieldtrips10.png

סדנה ג' – טיפוח החן והיופי -  עיצוב תסרוקות. מנחה:  גב' מירי זמיר

fieldtrips11.png 

סדנה ד' – טיפוח החן והיופי - איפור ליום יום.  מנחה: גב' שרית אטיאס

fieldtrips12.png


אכן,  הרגשנו ביום זה את חדוות העשייה המפעמת בקרב המורים והיחס החם כלפי התלמידים בלט עד מאד. נראה לנו כי הציטוט התלוי על קיר בית הספר אכן מייצג את העשייה החינוכית שם:

"לא משנה מה אתם עושים, אתם חייבים להמשיך להתקדם קדימה."
                    (מרטין לותר קינג)