דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

חינוך בקונפליקט, עם קונפליקט ולקונפליקט: קורס למכשירות ולמכשירי מורים ומורות בשדה מורכב

קורס משותף של מכון מופ"ת וקרן לאוטמן שמטרתו היא לפתוח את הדרך לחשיבה מחודשת על תפקידם של קונפליקטים חברתיים ופוליטיים בחברה הישראלית ובמערכת החינוך בפרט ולהכשיר מרצים ואנשי חינוך לעבודה עם קונפליקטים ככלים חינוכיים. תחת ראייתם כמכשול שיש להתגבר עליו, מבקש קורס זה להצביע על חשיבותם של קונפליקטים כאמצעים ייחודיים המאפשרים הכשרה וחינוך של מורים ושל תלמידים לחיים במציאות מורכבת ובחברה דמוקרטית פלורליסטית.

בבסיס הקורס עומדת תפיסה לפיה כדי לעבוד עם קונפליקטים יש לצאת את תחומי החינוך המסורתיים ולשאוב מעולמות תוכן שלעתים נראים רחוקים, אך שאינם כאלו כל עיקר. לכן, במהלך הקורס תועברנה סדנאות בתחומים כמו פיזיקה ומדעי המורכבות. זאת, לצד יחידות בתחומים מקובלים יותר בתחומי החינוך, הסוציולוגיה וההיסטוריה.

הקורס בנוי משלוש חטיבות:

  1. רפלקסיה: תהליך אישי של המשתתפים שבלבו בירור עמדות ומפגש עם מורכבות הזהות הפרטית.

  2. תשתית הידע והתנסות תיאורטית: חשיפת המשתתפים להקשר התרבותי, החברתי והפוליטי הישראלי בו התגבשה המציאות המורכבת רווית הקונפליקטים בארץ. במסגרת חלק זה יינתן רקע היסטורי לגיבושה של החברה הישראלית ותיפתח ״מפת הקונפליקטים״ הישראלית, לא רק לשם הידע, אלא גם כדי לרענן את תפיסותינו לגבי הרכבה של החברה וכדי למלא את ״בנק הקונפליקטים״, שבתורו יאפשר מלאי מגוון של מחלוקות לעיסוק והבנה של מלוא המתח המובנה במבנה החברה הישראלית.

  3. תרגום של תפיסות ותובנות לכלל מעשה חינוכי: על בסיס החוויות האישיות והידע התשתיתי יגבשו המשתתפים כלים (מערכי שיעור, תכניות עבודה, סדנאות עמיתים וכיוצא באלו) לקידומו של חינוך עם קונפליקט ולקונפליקט במוסדותיהם.

היקף: 60 שעות אקדמיות

מועד: הקורס יתקיים בימים מרוכזים (בעיקר בחופשות) ויותאם ללוח השנה האקדמי.

מחיר: 1500שח

נושאי הקורס

חטיבה ראשונה – בירור עמדות ורפלקציה

מפגש 1, יום ראשון, 8.4.2018

14.15-15.45 – ״חינוך לקונפליקט?״: הצגת התכנית (מנחה: ד״ר נמרוד טל, מכללת סמינר הקיבוצים)
                        *לקראת הפגישה יתבקשו המשתתפים לקורא קטעים מתוך ספרה של לין דיוויס בנושא

16.00-17.30 – ״ככה זה גם בטבע: מורכבות וכאוס במדע״ (מנחה: פרופ׳ ורד רום-קידר, מכון ויצמן)

17.45-19.15 – ״אמנות מתוך קונפליקט״ (מנחה: גב׳ אביגיל שפרבר, אמנית יוצרת ומייסדת ארגון ״בת-קול״, ארגון לסביות דתיות)

מפגש 2

מיקום: מכון מופ״ת

14.15-15.45 – ״מיינדפולנס: תיאוריה ומעשה״ (מנחה: מר עמוס אבישר, מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה, המרכז הבינתחומי הרצליה)

16.00-17.30 – ״תחנת עיבוד: סדנת עיבוד תכני החטיבה הראשונה״ (מנחים: גב׳ יעל בר-לב וד״ר נמרוד טל)

17.45-19.15 – ״העצמי הלא-אחד: ריבוי זהויות וקונפליקטים בנפשו של הפרט״ (ד״ר דני רודי, פסיכולוג קליני)

מפגש 3

סיור וסדנה החותמים את חטיבת בירור העמדות והרפלקציה בהנחיית גב׳ יעל בר-לב וד״ר נמרוד טל. יעד הסיור ייקבע בהמשך על-ידי מנחי היום ובתיאום עם הקבוצה, כך שיהלום את אופייה, יעדיה, הרכבה ואת התהליך שתבחר לעבור.

חטיבה שניה – תשתית הידע

מפגש 4

14.15-15.45 – ״עבר במחלוקת: מחלוקות היסטוריות בישראל משנות החמישים ועד היום״ (פרופ׳ אייל נווה, אוניברסיטת תל-אביב וסמינר הקיבוצים).

16.00-17.30 – ״רב תרבותיות בישראל: היסטוריה וחינוך בחברה מרובת זהויות״ (ד״ר רוני ריינגולד, מכללת אחווה).

17.45-19.15 – ״מול הנרטיב שלך: סדנת אופני הקשבה פעילה״ (גב׳ יעל-בר לב)

מפגש 5

מיקום: מכון מופ״ת

14.15-15.45 – ״החצר האחורית: חברות מוחלשות בחברה הישראלית״ (מנחה: ד״ר אדם הישראלי, סמינר הקיבוצים)

16.00-17.30 – חינוך עם קונפליקט בחברה הישראלית (מנחה: ד"ר תמי הופמן, אוניברסיטת תל אביב וסמינר הקיבוצים)

17.45-19.45 – ״הסוציולוגיה של הציונות הדתית״ (מנחה: ד״ר חנן מוזס, מכללת הרצוג)

מפגש 6

14.15.15.45 – ״גיאוגרפיה פוליטית ומבנה החברה החרדית בישראל״ (מנחה: ד״ר לי כהנר, מכללת אורנים)

16.00-17.30 – ״מגדר, פמיניזם ומבנה החברה הערבית בישראל״ (מנחה: גב׳ יבא יזבק, אוניברסיטת תל אביב)

17.45-19.15 –  ״תחנת עיבוד: סדנת עיבוד תכני התכנית״ (מנחים: גב׳ יעל בר-לב וד״ר נמרוד טל)

חטיבה שלישית – המעשה החינוכי

מפגשים 7-8

מיקום: ירושלים

סדנה זו, בת יומיים רצופים, תתקיים בירושלים ותכלול סיור ויחידת הנחייה שתועבר על-ידי גב׳ יעל בר-לב וכן הרצאה שתפתח את חטיבת " המעשה החינוכי". עניינה המרכזי של הסדנה יהיה חשיבה ועבודה משותפות ומרוכזות על התוצרים החינוכיים שעל המשתתפים יהיה להכין במסגרת הסדרה כולה ולאור תכנייה.

מפגש 9

14.15-15.45 – ללמד את הקונפליקט: הוראת ספר לימוד ההיסטוריה הדו-נרטיבי בבית הספר״ (מנחה: ד״ר מיכל ווסר, סמינר הקיבוצים ובית ספר שער הנגב)

16.00-17.30 – ״חינוך וקונפליקט: דרכי עבודה״ (מנחה: ד״ר צבי בקרמן, האוניברסיטה העברית)

17.45-19.15 – ״הוראה נרטיבית ככלי לשינוי עמדות בנושאים טעונים״ (מנחה: ד״ר צפריר גולדברג, אוניברסיטת חיפה)

מפגש 10

14.15-15.45 – ״אירוע סיום: חממת יזמות בין-מוסדית ויצירת קשרי עבודה להמשך״ (מנחים: גב׳ יעל בר לב וד״ר נמרוד טל)

16.00-17.30 – ״אירוע סיום״ (המשך)

17.45-19.15 – הגשת תוצרים, סיכום הקורס ועיבוד (מנחה: ד״ר נמרוד טל)

 

מרצים: את הקורס יובילו ד"ר נמרוד טל ופרופ' אייל נווה (סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת תל אביב) וד"ר יעל בר לב (מכון מנדל).  ילמדו בו מרצים נוספים.

 

 

 להרשמה

חינוך בקונפליקט, עם קונפליקט ולקונפליקט (דמי הרשמה)

חינוך בקונפליקט, עם קונפליקט ולקונפליקט (שכ"ל מלא)