דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

​​פדגוגיה מתבוננת (contemplative pedagogy): טיפוח התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית ומפגש קשוב עם האחר והסביבה​

בשנים האחרונות מתפתח במערכת החינוך תחום חדש המבוסס על שילוב בין תובנות שמקורן במסורות רוחניות במזרח ובמערב לבין העשייה החינוכית המוכרת הכוללת רכישת דעת, פיתוח חשיבה ועיצוב דפוסי התנהגות חברתיים. עיקרו של תחום זה, הנקרא פדגוגיה מתבוננת, הוא טיפוח התבוננות פנימית, התפתחות רוחנית ומפגש קשוב עם האחר והסביבה.

ביישום הפדגוגיה המתבוננת בעבודה החינוכית טמונים יתרונות רבים, ובהם הפגת מתח, שיפור יכולת ההתמודדות עם שינויים וקונפליקטים, איזון מנטאלי וויסות רגשי, שיפור הקשב ויכולת הריכוז. אולם מעבר ליתרונות התועלתניים, במישור רחב יותר מדובר על חיבור אישי באמצעות טיפוח יכולתו של האדם להתבונן, להבין ולבטא את שהוא חווה, פיתוח איכויות של חמלה, נדיבות, מוסריות, חוכמה, סובלנות, התמדה ונחישות, ואף התפתחות רוחנית שאחד מביטויה הוא הדדיות (the interconnectedness) בין האדם לאחר, לעולם, לבריאה.

בסדנה נלמד ונתנסה באיכות המיטיבה שיש ביישום פרקטיקות של פדגוגיה מתבוננת, בין השאר באמצעות מעבר בשערים: תודעה (פרקטיקות של מדיטציה ומיינדפולנס), יצירה (שירה, ציור), גוף (תנועה מודעת, צ'י גונג), דיאלוג (עיסוק בשאלות האדם) ופיתוח כלים פדגוגיים (דוגמת כישורי הדרכה וביסוס שיח פדגוגי כידע צבור).

מטרות הסדנה

  • ​​​​היכרות עם עולם המושגים של פדגוגיה מתבוננת.
  • הקניה של מיומנויות בסיסיות בפדגוגיה מתבוננת.
  • מתן כלים לתרגול וליישום בפועל של עקרונות של פדגוגיה מתבוננת במסגרות החינוכיות שהמשתתפים פועלים בהן.
  • היכרות עם הנעשה בישראל ובעולם בשדה הפדגוגיה המתבוננת.​

תוכנית המפגשים

  • ​​מושגי יסוד בפדגוגיה מתבוננת.
  • איכויות הקשב ותשומת הלב.
  • שערים להתבוננות פנימית: תודעה, יצירה, גוף, דיאלוג.
  • פיתוח כלים פדגוגיים ויישום עקרונות של פדגוגיה מתבוננת במסגרות החינוכיות.
  • הדדיות the interconnectedness

היקף: 6 מפגשים בני 5 שעות, בסך הכול 30 שעות אקדמיות

מועדים: ימי שלישי בשעות 10:00–14:30, בתאריכים 12.3.2019, 19.3.2019, 26.3.2019, 2.4.2019, 9.4.2019, 16.4.2019

עלות: 900 ש"ח

 

המנחה: יוסי בן אשר – כיהן בתפקידים בכירים בארגונים ובמערכת החינוך, ובהם ראש המינהל האקדמי במכללת סמינר הקיבוצים; ייסד, הקים והטמיע את המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים; כיום מכהן כמנכ"ל חברת Lead Inside, המקימה ומיישמת מרכזים של פדגוגיה מתבוננת ומנהיגות מודעת בארגונים ובמערכת החינוך.​