דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

חקר ספרי לימוד ישראל-גרמניה

ראש הרשת

ד"ר אריה קיזל, akizel@gmail.com

תאור:

במהלך 5 השנים האחרונות התקיים במופ"ת מחקר מיוחד במינו בתכניו ובדרכי פעולתו.
משרד החוץ בגרמניה פניה אל משרד החינוך בישראל בבקשה להוביל מחקר מקביל בשתי הארצות אשר מטרתו לבדוק את הדימוי של ישראל על גרמניה ושל גרמניה על ישראל כפי שהם משתקפים בספרי הלימוד בגיאוגרפיה, באזרחות ובהיסטוריה.
בגרמניה הוביל את המחקר מכון גיאורג אקרט ובישראל מכון מופ"ת.
בשתי המדינות הוקמו רשות מחקר והן עבדו כל אחת בארצה ובמשולב תוך בקרה עצמית והדדית. את רשת המחקר בישראל הוביל ד"ר אקיה קיזל ולקחו חלק בצוותים בעלי עמדות בכירות במשרד החינוך, אנשי שדה ואנשי מחקר. בגרמניה הוביל את הרשת ד"ר דירק סדובסקי וכל החוקרים נשכרו על ידי מכון אקרט.
הממצאים הצביעו על הצגה מאוד מאוזנת של גרמניה בספרי הלימוד הישראליים אף כי בספרי ההיסטוריה אין התייחסות לגרמניה שאחרי מלחמת העולם השנייה.  ועל הצגה בעייתית מאוד של ישראל בספרי הלימוד הגרמניים. ההתייחסות היא מאוד דלה ומתמקדת בעיקרה בקונפליקט המזרח תיכוני. חלק מחומרי הלימוד (כגון אטלסים), מביאים נתונים שגויים ולא עדכניים.
עריכת המחקר הביאה ליחסי עבודה מאוד מכבדים והדוקים בין הצוותים משתי המדינות.
בכנס שהתקיים לאחרונה בברלין הוצגו ממצאי המחקר וההמלצות האופרטיביות של שתי המדינות וכולנו תקווה שיהיה לתהליך חשוב זה המשך"

למחקר המלא