דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
היום הבינלאומי במרכז TEC 12/04/16
tec4scool


TEC4SCHOOLS  תכנית חדשנית של מרכז TEC, להובלת שינוי חברתי באמצעות הוראה ולמידה שיתופית, מקוונת ורב-תרבותית.

מרכז TEC (מרכז לטכנולוגיה, חינוך ומגוון תרבותי) בשיתוף סמינר הקיבוצים ומשרד החינוך חברו יחדיו ליצירת שיח בין דתי ובין תרבותי בחברה הישראלית על גווניה. תוכנית TEC4SCHOOLS, היא התוכנית המקיפה ביותר כיום בישראל לחינוך רב תרבותי, ולוקחים בה חלק יותר מ-100 בתי ספר יסודיים, ומעל 3000 ילדים מהמגזרים השונים.

 TEC4SCHOOLS תוכנית חלוצית ופורצת גבולות בחינוך בישראל 


כידוע, החברה הישראלית מצויה במתח תרבותי מתמיד, ההולך ומחריף בין המגזרים השונים ובתוכם. המגזר היהודי החילוני, המגזר היהודי דתי והמגזר הערבי על גווניו, מצויים בקונפליקטים היודעים עליות ומורדות בהתאם להתפתחויות החברתיות והמדיניות במזרח התיכון. במערכת החינוך בישראל ישנה הפרדה מוחלטת בין המגזרים השונים, כך שלתלמידים מן המגזר היהודי חילוני, היהודי דתי, המוסלמי, הנוצרי הבדואי והדרוזי לא ניתנת אפשרות של ממש להיפגש להכיר לעומק ולאורך זמן, או ללמוד באופן ממוסד ושיתופי עם תלמידים מהמגזר האחר. בכדי לתת מענה לפערים ההולכים ומעמיקים בחברה, "מרכז TEC" ומשרד החינוך יזמו פרויקט חברתי חינוכי, ליצירת שיח בין מגזרי. זוהי התוכנית הראשונה בישראל,  לתהליך למידה רב תרבותי ושיתופי של המגזרים השונים בישראל באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות מתן מענה ממשי לפערים ולקושי הפיסי לצור מפגשים אנושיים ארוכי טווח, כמו גם לתת מענה לשונות בין התלמידים. הלמידה המקוונת, בתיווך המורים שהוכשרו לכך, הופכת למסע למידה משותף של היכרות אישית ורב תרבותית. ובכך גם חלוציותה וחדשנותה של TEC4SCHOOLS.


חזון TEC4SCHOOLS – טיפוח כבוד וקבלה הדדית


מרכז TEC שם לו למטרה  להטמיע מודל למידה שיתופית מקוונת במערכת החינוך לשינויי השקפות, דעות קדומות ועמדות שליליות וסטריאוטיפים בין ערבים ליהודים ובין דתיים וחילוניים מזרמים שונים בישראל, החל מגילאי היסודי. מטרת התוכנית לפתח קשרים בין תרבותיים במרחב המקוון, לחבר ילדים צעירים במערכת החינוך ולעורר שיח והבנה בין התרבויות השונות בחברה הישראלית השסועה, תקוותם של כל העושים במלאכה שביום מן הימים, לכשיגדלו אותם הילדים שהשתתפו בתוכנית ויפגשו עם "האחר" יחושו חלק מקהילה אחת, אזרחים של מדינה שבה קונפליקטים הופכים לאתגרים, ריב לשיח שוויוני ורגשות זרות וניכור לתחושת שותפות, בדרך לחברה טובה יותר דמוקרטית פלורליסטית וסובלנית.


מודל TEC "האחר הוא אני" ( והאחר הוא גם אחר )


מודל הלמידה פותח במרכז TEC ע"י שלוש נשים בעלות חזון המובילות שינויי בתחום החינוך בישראל משלושה מגזרים שונים: ד"ר מירי שינפלד, ד"ר איליין חוטר וד"ר אסמאא גנאיים. המודל נועד לבסס אמון וקשר ע"י למידה שיתופית בקבוצות רב-תרבותיות קטנות ( בכל קבוצה שישה ילדים משלושה מגזרים), ובנויי על התקדמות הדרגתית: מתקשורת מקוונת אשר מבטיחה בסיס שווה - אל מפגש חוויתי פנים אל פנים. הילדים נפגשים בכל שבוע ולאורך כל שנת הלימודים, ברשת חברתית בטוחה שפותחה ונבנתה במיוחד עבורם, בכדי ליצור דיאלוג בנושאים רב-תרבותיים הרלוונטיים לחייהם, ולהפגישם עם ה"אחר". המפגש האינטימי בקבוצות מאפשר בניית יחסי אמון בין הילדים, ושיאו של תהליך הלמידה המשותף הוא במפגש פנים אל פנים, שבו מארחים הילדים את חבריהם ללמידה באחד מבתי הספר השותפים לשיח. בכדי ליישם את התוכנית, ולהוביל את הילדים לדיאלוג חינוכי מקדם וחיובי, מקבלים המורים המובילים הכשרה בנושא רב- תרבויות, ועוברים בעצמם תהליך של היכרות ובניית יחסי אמון עם המורים העמיתים מכל המגזרים. מודל TEC מאומץ בימים אלו במספר מדינות בעולם, ומיושם לקידום שיח רב-תרבותי בין ילדים מתרבויות שונות.

במהלך הלמידה השיתופית התלמידים מתוודעים לטקסטים המסורתיים של מורשתם כמו גם לטקסטים מסורתיים של בני דתות ותרבויות אחרות. נפגשים עם המכנה המשותף המצוי בדתות השונות בנושאים הנלמדים למשל היחס לאחר/לזקן/למוסיקה בקרב קבוצות שונות, זאת תוך ראיה אנושית ורגשית של האחר והכלת השונה והמשותף ביניהם. התלמידים מכירים כי לכל אחד יש פנים, ופנים אלה יכולות להעשיר את פניו של המביט.


האי הוירטואלי של TEC


בכדי לקדם ולהעמיק את תהליכי הלמידה ב- TEC4SCHOOLS, ולחזק את הרלוונטיות לעולם התוכן של תלמידי המאה ה-21,  גויסו אנשי חינוך, מעצבים ומומחים ב"עולמות וירטואליים", ויצרו מרחב וירטואלי לימודי נוסף: האי של TEC , שבו נפגשים הילדים כאווטרים (דמויות וירטואליות) ולומדים יחד על הדתות והתרבויות השונות בישראל. במרחב זה הוטמעו משחקים שונים, מבנים, פעילויות ותכנים חינוכיים הסובבים סביב רב-התרבותיות בישראל.

התוכנית כוללת מרכיב מחקרי המצביע על כך שהחוויות של התלמידים בתוכנית בשנת הלימודים תשע"ו הובילו להפחתה משמעותית בעמדות השליליות שלהם כלפי הקבוצות התרבותיות האחרות.


​​