דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מופ"ת 2012

הכנס השנתי לתקשוב בחינוך ובהוראה


יו“ר הכנס, ד“ר עוזי מלמד
יום רביעי, ה‘ בניסן תשע“ב, 28 במרס 2012
במכון מופ“ת, שושנה פרסיץ 15 , קריית החינוך, תל אביב

רשת האינטרנט ומנועי החיפוש הביאו את המידע לשולחנו של כל בעל מחשב. בראשיתה של המאה ה- 21, הטלפונים החכמים (הסמארטפונים) ומחשבי הלוח (הטאבלטים) הנגישו את המידע עד לקצות אצבעותיו של כל אחד, בכל מקום ובכל זמן.
תהליך ההוראה, שעיקרו מוקדש כיום להעברת מידע, ייצא נשכר, אם זמינות המידע תנוצל בו בתבונה. אבל זמינות המידע אינה ממעיטה כהוא זה מן הצורך להבין. במגע אצבע יכול תלמיד ללקט רעיונות שניסחו מומחים בכל תחום שימצא בו עניין; עם זאת, מסך המגע לא יציג לו רעיון מקורי שאיש עדיין לא חשב עליו. הכלים המביאים את המידע לקצות האצבעות בכל מקום ובכל רגע כבר נמצאים בידיהם של מאות ואלפי תלמידים. האם נכון להתייחס אליהם כאל מטרד בכיתה? או, האם צריכים אנו להמשיך ולהתעלם מהם? אולי נכון יותר לחפש דרכים לייעל ולגוון את תהליך ההוראה ולהרחיב את מטרותיו של המעשה החינוכי?