דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מדברים אייפדית - האייפד כזרז לחדשנות פדגוגית

האם ניתן לממש את החלום?


רבות כבר נכתב על מהפכת הטאבלטים, נפילתו של ה-PC ונסיקתו של האייפד בחינוך. האם מדובר בעוד גל חולף, או אפשרות אמיתית ליישם חדשנות חינוכית משמעותית?
 
לסדרת מפגשים זו מוזמנים אקטיביסטים ומובילי דיעה בתחום החינוך בארץ, בעלי נסיון מקצועי או ארגוני ביישום אייפדים בחינוך המעוניינים ביחד לעצב את השלבים הבאים ביישום והטמעה. זה אינו "קורס אייפדים למתקדמים"  והמטרה אינה לאסוף עוד אפליקציות למאגר. במפגשים ננסה להעמיק ביחד במיזמים שכבר הפכו מפיילוט ליישום מערכתי - ומה ההשפעה שלהם על המורה, התלמיד, בית הספר, ומערכות הכשרת המורים. האם באמת אנחנו מצליחים ליצור סביבות לימודיות חדשניות - או שאנחנו ממשיכים לעשות שוב מאותו דבר?
 
המפגשים מיועדים למשתמשי אייפד ועדיפות לבעלי נסיון כבר בשימוש באייפד בהוראה, למידה, או אדמיניסטרציה במערכת חינוך. הקורס מעוצב לאפשר למידת עמיתים ושיתוף ממיזמים והתנסויות יחודיות. ננתח ביחד דוגמאות ואסטרטגיות של מימוש ההוראה והלמידה עם אייפדים בתחומים ה"חמים" כגון למידה ניידת, למידה מבוססת פרויקטים,  יצירת תוכן עשיר, שיתופיות, ספרים דיגיטליים, ניהול למידה וקורסים, ומענה להטרוגניות וצרכים מיוחדים.
 
מספר המקומות מוגבל וההצטרפות מותנית בראיון אישי.
 
הערה: לפני המפגש הראשון ישלח למשתתפים מסמך ובו רשימת אפליקציות מומלצות להתקנה על האייפדים כחלק מתהליך ההתנסות והלמידה השיתופית בקורס. לקורס יהיה אתר מלווה שיפורסם בהמשך.
 

תכנון המפגשים:
 
מפגש 1
מטרת המפגש הראשון הינה להציג את נושאי הקורס ולהניח את התשתית ליצירת קהילת הלומדים בקורס. המפגש ימוקד סביב חזונו של פרופ' כריס דדה (הרוורד) בנוגע ל- ubiqutous learning והפוטנציאל הגלום באייפד לכלי למידה בכל מקום וכל מצב. בהמשך נסקור את מודל אימוץ החדשנות של מור והשלכותיו על מהפכת האייפדים בחינוך, ולאחר מכן חלוקה לקבוצות עבודה בנושאי העניין השונים.
 
מפגשים 2-5
מעריכים כי שילוב טאבלטים במערכת החינוך תשפיע בכמה כיוונים משמעותיים של שילוב התקשוב. כדי שנוכל להתמקד ולדון בצורה קונקרטית בתרחישים חדשניים נתרכז בארבעה נושאים ספציפיים בלבד. את כל אחד מהנושאים יוביל צמד ממשתתפי הקורס, שיעצב את המפגש הספציפי. המבנה המוצע לכל מפגש יכלול הכנת חומר רקע לקריאה מהבית, פתיחה הכוללת הצגת הנושא והמגמות בו, דוגמה יישומית מהארץ ו/או דוגמה יישומית מחו"ל, ודיון פנימי.
 
עיצוב סביבות למידה חדשניות.  החל מ"רגילות" כגון למידה פרונטלית, מישחוק, PBL, CBL וגם רעיונות רחוקים יותר מהמיינסטרים. אלו יישומים מוצלחים במיוחד שניתן ללמוד מהם, ומה המשמעות לגבי המורים כמעצבי סביבות הלמידה בעידן האייפד?
 
עתיד הספרים הדיגיטליים. האם תם עידן הספרים? מי כותב אותם - מומחים, מורים, או תלמידים? האם הדמוקרטיזציה של התוכן אכן יוצרת תוצאות משמעותיות, או שמדובר בטרנד חולף?
 
ניהול הידע והלמידה. כיצד ניתן לתכנן,  לנהל, לעקוב ולעצב רצפי למידה והוראה בעידן האייפד? האם ה- LMS כפי שהכרנו אותו יפנה מקומו לרשתות חברתיות מחד, או לכלים חדשים כדוגמת Tin Can API?
 
היבטים ארגוניים ומערכתיים ביישום. מה ניתן ללמוד מהנסיון שהצטבר כדי ליישם נכון פרויקטים בהיקף גדול? דוגמאות ודיון בנושאי byod, סביבות היברידיות, ניהול פרויקט הטמעה,  אדמיניסטרציה וכיו"ב.
 
מפגש מסכם
 
מטרת המפגש המסכם הינה ליצור תוצר שיתופי של הקבוצה. נושאים אפשריים:
  • תוצר מסכם של עמדות ורעיונות פורצי דרך של כל הנושאים שהועלו בקורס
  • ניסוח נייר עמדה משותף לתהליך תכנון יישום והטמעה של אייפדים במוסד חינוכי
  • כיווני מחקר ספציפיים לליווי חדשנות פדגוגית מבוססת אייפדים בשטח
המפגשים ייערכו בימי ראשון, בין השעות 16:00 – 19:00, במכון מופ״ת בתאריכים: 3.11, 10.11, 17.11, 24.11, 8.12, 15.12